Technologický pokrok udává tempo i hudebníkům, říká Mike Trafik z PSH


Z technologického pohledu se elektronická hudba včetně hiphopové scény posouvá směrem ze studia k živému hraní na pódiích. Teprve před 14 lety byl uveden na trh první software, se kterým byl hudebník s progresivním přístupem schopen odehrát živý set přímo na pódiu ze svého sekvenceru. Tehdy to ovšem znamenalo v podstatě přestěhovat studio na stage. Do té doby byl výkon hudebníka čistě o hráčských dovednostech a syntezátorech s klapkami.

Problémem ale stále byly počítače. Jejich výkon, rychlost, stabilita, a v té době také mobilita.

Pro DJing, jakožto formu prezentace elektronické hudby, se zase díky digitalizaci hudby stala alfou omegou platforma Serato, která v roce 2004 vyvolala doslova DJ revoluci. Umožnila totiž naživo pracovat i s digitálním hudebním formátem z počítače tak jako s klasickým vinylem.

Studiová tvorba, živé hraní i DJing jdou v této posloupnosti za sebou a vše se už více či méně děje v mobilní formě. Tam, kde měl hudebník před osmi lety desktop, má dnes notebook. Tvorbu nepřenáší, tvoří kde se mu zachce, odehraje koncert nebo DJ set a to vše z jednoho zařízení. Klade tak veliký důraz na výkon počítače a kvalitní updaty od vývojářů samotného software.

* Technologická revoluce

Já sám jsem ve svém posledním počítači rozšiřoval počet jader, a už dvakrát mám za sebou i výměnu disku. Musím se přizpůsobovat nárokům softwaru. Za revoluci lze v tomto ohledu považovat nástup nových SSD disků a až osmi jádrových procesorů, což už je extrém pro tvorbu nebo živé hraní. Ale pokud to umožňuje konstrukce vašeho počítače, je možné využít vše. Hudebník v současnosti sází více než kdy v minulosti na vlastní fantazii, kreativitu a výrazovou originalitu, než na klasické hudební dovednosti a ovládání hry na určitý nástroj. Stejně tak je sám sobě hudebním inženýrem a IT specialistou.

Za ikonu elektronické hudby u nás, považuji Sifona a jeho kapelu WWW. Stejně tak jeho dovednosti v používání Abletonu a živého sekvencování muziky. Sifonova hudba originálně slučuje postupy hiphopu, industriálu, elektroniky a volné skladby. Druhým jménem je pak skupina JTNB (Ježíš táhne na Berlín), jejichž tvorbu lze označit jako breakcore, v němž se do atmosférických a euforických beatů snaží zakomponovat prvky kytary, elektroniky, ale i poezie. Ze Slovenska jsou to Ink Midget & Pjoni, které charakterizuje nekonvenční pojetí soudobých hudebních žánrů a strhující koncertní podání. Často je jejich tvorba zjednodušujícím způsobem charakterizována jako „experimentální elektronika„. Na jejich eklektický hudební styl tvrdě dopadá vliv legendárního britského labelu Warp, osmdesátkového industrialu, melancholie devadesátkového trip-hopu, stejně jako současný glitch-hop a zvukové „stěny„ osobností, jako jsou Ben Frost nebo Tim Hecker.

intel-web

Současný hudebník je však nucen držet krok s technologickým vývojem doby. To se projevuje různým pojetím tzv. setupu, tedy osobitým propojením HW a SW, které se v rukou zkušeného umělce mění v hudební nástroj. V podobě onoho setupu se promítají osobní preference hudebníků, ale i jejich finanční situace. Vzhledem k velkému množství druhů kontrolerů, krabiček, udělátek a programů určených pro hudební tvorbu, se více než často objevují problémy s kompatibilitou jednotlivých setupů. U muzikantů „ze staré školy“ s klasickými nástroji, podobné starosti odpadají. Stačí jim naladit a domluvit se, kdy začnou hrát. Ale naladit dva různorodé setupy na stejnou vlnu, a synchronizovat je pro živé hraní nebo pro tvorbu, zabere mnoho času.

* Přínosy online světa

Brány neomezené spolupráce se ale, tak jako v jiných oblastech, otevírají online. Momentálně existuje několik nástrojů pro online spolupráci elektronických hudebníků v reálném čase, které dbají na to, aby měl každý z nich stejné výchozí možnosti. Jednotnost platformy, která kromě hudební tvorby či performance obsahuje i sociální síť, zcela eliminuje problém kompatibility a naznačuje další z cest, kterou by se hudba mohla v budoucnu ubírat.

Jedno je ale jisté už teď. Zvyšující se výpočetní výkon počítačů a telefonů za zlomek původní ceny, zpřístupnil plně vybavené nahrávací studio každému z nás. Brzo nám všem dovolí potkávat se při nahrávání ve virtuálním cloudu s hudebníky z celého světa a jedinou opravdu důležitou věcí zůstane talent.

Text: Mike Trafik
Zdroj: Intel iQ

hwt-t-intel






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli