Forbidden Society: Rád bych byl vnímán jako někdo, kdo umí udělat dobrý tracky a dokáže je i zahrát


V našem nejnovějším rozhovoru jsme vyzpovídali jednoho z nejúspěšnějších českých dnb producentů, jehož jméno je Forbidden Society. Chcete vědět, jak se vypořádává se závistí, nebo jestli je spokojený s albem, které vydal před více jak rokem? Tak čtěte dál.

. . .

Poslední společný rozhovor jsme dělali v říjnu roku 2014, kdy jsi dokončoval své album Thronecrusher. Co všechno se od té doby změnilo? Jaké byly ohlasy na album?

Je to tak, je to něco přes rok a od tý doby se toho změnilo hodně. Předem odpovím na otázku, která se týká ohlasů na album. Album mělo ohlasy hodně dobrý, si myslím. Hlavně úvodní track Boycott byl pro spoustu lidí možná nejlepší track z alba a podporovali ho lidi jako Audio nebo Ed Rush. Track se mj. umístil na třetím místě v Czech DNB Awards.

Jinak album získalo skvělý reference i v zahraničí. V německým tištěným vydání časopisu DJ Mag Germany bylo dokonce vyhlášený jako album měsíce, což mě opravdu dost potěšilo. Několik recenzí se objevilo i na zahraničních portálech. Jinak lidi mě znají a ví, že jsem upřímnej nebo se aspoň snažim bejt, takže to řeknu na férovku. Album bylo dobrý, ale cejtim, že to úplně ono nebylo. 17 tracků je hodně, možná by jich stačilo deset a vydat to album dřív. Je to taky možná tím, že můj styl není asi úplně zaškatulkovanej, je to takový pomezí neurofunku a tvrdýho a temnýho drum and bassu. Snažim se k sobě bejt kritickej a vždycky si myslím, že to může bejt lepší. Dal jsem do toho maximum, co v tu dobu šlo.

Svůj starý počítač jsem vzal a celej ho vyhodil. Po posledním albu jsem už nechtěl kopírovat sám sebe, používat stejný věci, což někdy svádí, když produkuješ dlouho na jednom setupu. Prostě jsem pořídil všechno nový – komp, software, atd… abych mohl začít od začátku. Kluci z Cross Clubu mi hodně pomohli vyladit počítač, takže velký dík patří hlavně jim – Kenzo, Telka, Děda a Thiewovi, kterej mi taky dost pomáhal.

Trvalo mi přes rok, než jsem se k něčemu dostal, bylo to pro mě jak skočit z komára na velblouda. Nejdřív jsem zkusil Cubase 8, ve kterým jsem se trápil asi 4 měsíce, abych zjistil, že to není ono. Po vyzkoušení Presonus Studio One 3 jsem zjistil, že to je to pravý ořechový a po roce bych si troufl tvrdit, že už jsem tomu přišel na kloub a začal pořádně pracovat na nových věcech. Je skvělý teď vidět kolik má člověk možností. Dřív jsem byl se starým setupem dost omezený. Teď už se určitě nemůžu vymlouvat, že něco nejde. Teď už je to jen na mě a výsledek pak posoudí lidi.

fs_ (12 of 12)

Je něco, co bys na desce zpětně změnil, nebo bys vše nechal tak, jak to je?

Určitě bych zvolil míň tracků a vydal bych to dřív než po dvou letech. Chodil bych ven mezi lidi, užíval si víc život a nebral to tak vážně. Málem mi z toho všeho hráblo a to už nechci zažít (smích). Ale jinak jsem spokojenej. Je to krásnej otvírací dvou-vinyl s nádherným coverem od Benjamina z Francie, kterej se na tom taky dost nadřel. To album bylo něco, co jsem vždycky chtěl udělat a myslím si, že tady v ČR to byl první takovej projekt na vlastním labelu, co se týče dnb, složený převážně ze sólo věcí. Vím, že to bude možná znít namachrovaně, ale ten kdo mě zná ví, že to tak není a jsem na to hrdej, tak proč to neříct.

Na co jsem taky pyšnej, i když někomu možná právě ten zvuk nesedí, je to, že všechny tracky maj můj vlastní zvuk. Tím myslím, že jsem to nikam neposílal na zmástrování. Všechny tracky, který kdy vyšly na mém labelu nejsou nikde mástrovaný, zvuk tracku si dělal každej producent sám. Párkrát jsem to s nima konzultoval, ale vždycky se ve finále jedná o jejich vlastní zvuk.

Thronecrusher vyšlo před rokem a byl na něm slyšet velký kus práce a posun. Nedávno jsem se dočetl, že si na zimním LIRu hrál svý fungl nový tracky, můžeš už prozradit o co přesně jde?

Jsou to nový sólový tracky. Hrál jsem dva a na dalších třech a asi čtyř nových kolaboracích pracuju. Nic konkrétnějšího zatim prozradit nechci. Můžete ale čekat, že vás hodně brzy potrápí! (smích) Souběžně s tím pracuju i na electru, house, basslinu atd… Prostě pomalější věci pod mým druhým projektem. Člověk si rád občas odpočine na volnějších věcech a mě to hrozně baví.

Trvalo mi hodně dlouho, než jsem se ztotožnil s novým softwarem, ve kterém produkuju, a než jsem se naučil nový postupy, co se zvuku týče. Zjistil jsem, že jsem spoustu věcí před tím dělal špatně, ale to je vývoj a člověk se má, pořád co učit. Teď můžu říct, že jsem hrozně happy. Můžu dělat věci, který jsem dřív nemohl, protože mě ten program, ve kterým jsem dřív pracoval, dost omezoval. Nynější standard, co se produkce dnb týká je nastavenej hodně vysoko a člověk na sobě musí opravdu hodně makat, aby měl skills a udržel se na vlně s jinými producenty. Takže pro mě to znamená strávit každý den ve studiu, což pravidelně splňuju. Teda když nejsem pryč na akci. Mám krásnej byt a ještě hezčí studio v Českých Budějovicích a plno inspirace, cehož se snažím využít.

Já si z 90% dělám vše sám a proto to trvá tak dlouho.

K desce byl natočený videoklip Criminal. Plánuješ natočit nějaké další klipy?

Další klip je určitě v plánu. Zatim řešíme scénář, což je vždycky oříšek. Když se mě tu tak pěkně ptáš, tak bych rád využil tento náš rozhovor. Moc rád bych natočil novej, neotřelej videoklip, rád bych spolupracoval s někým, kdo zná moji produkci, label a má plno nápadů a potřebný věci na to ty nápady zrealizovat. Ten kdo by měl zájem, napište prosím na můj email: info@fsrecs.com.

Rád podpořím nováčky a tam venku mezi váma je určitě nějakej novej Spielberg, co se mnou natočí našláplej klip! (smích). Myslím, že klip Criminal nasadil laťku hodně vysoko a já bych to rád něčím přebil. Nechci dělat nic prvoplánovýho, jakože vyjít ven do ulic, něco tam natočit a vydat to. Rád bych aby to bylo jiný a zajímavý, takže doufám, že se přihlásí nějakej nadšenec a uděláme něco skvělýho a hlavně neotřelýho.

Před pár měsíci ses přestahoval do Prahy, kde si moc neprodukoval. Teď už žiješ zase mimo Prahu, vybavil sis studio a doděláváš nové tracky, je to tak?

Potřebuju mít zázemí z lidí, kteří mě znají, mají rádi a podporujou mě. Pak mi to jde, takže bych tu chtěl poděkovat lidem z ČB, protože ty mi převážně dali tolik inspirace a energie dělat to, co dělám. Vlastně všechno, co jsem kdy vydal vyšlo tady z Budějovic. Dobrý kamarádi, sousedi co tolerujou moji tvorbu a ve finále ty nejlepší domácí na světě, který mi za to, že jim to tu solim ještě uvaří guláš a popřejou, ať mi to jde – to jsou pro mě věci k nezaplacení. Další věc, co mě Praha naučila je vážit si rodiny, svojí holky a kamarádů. Ne, že bych si toho dřív nevážil, ale až tam mi pořádně došlo, že tyhle věci v tomhle pořadí jsou pro mě nejdůležitější v životě. Doufám, že to nikdo nepochopí nějak blbě. Všech fanoušků, promotérů a ostatních si samozřejmě vážím taky. Drum and bass miluju a je to pro mě strašně moc, ale upřímně – rodina, holka a kámoši tu pro tebe budou vždycky. Až ti to třeba nepůjde a budeš muset dělat něco jinýho. Nikdy nevíš, co bude zejtra. Jednou seš slavnej a ví se o tobě a zejtra po tobě neštěkne ani pes, protože přijde někdo jinej lepší a nakope ti prdel. Tim samozřejmě netvrdim, že bych byl nějak slavnej, je to jen takový přirovnání a lidi určitě pochopí, co tím chci říct. Jak říká jedna moje dobrá kamarádka: chleba s máslem jíme všichni a na záchod chodíme taky.

Co se týče nových tracků, tak ano, dodělávám jak jsem již zmiňoval nové sólo věci, kolaborace a na mym labelu vyjdou i tracky jiných producentů. Poslední rok toho na labelu moc nevyšlo. Je to tím vším, co jsem zmiňoval. Jsem na vše sám s pomocí pár lidí, kteří mi pomáhají, jako například Oskar s webem, Shmidoo s designem, za což jsem jim vděčnej. Rád bych taky na labelu vydal někoho novýho, tak doufám, že už brzy někoho objevim. Občas mi lidi říkají, nebo píšou co se děje a přirovnávají mě k větším labelům. Jako proč zrovna vydávají a ty teď nic, kde jsou trika, kde nový releasy, ty labely jedou jak na bežícím pásu a ty bys měl taky. K tomu bych chtěl poznamenat, že si možná neuvědomujou, že ty lidi na to maj tým. Manažeři, lidi, co se o ty věci starají, PR a tak dále.

FSRECS má konkrétní zvuk a těch lidí co tam do něj pasujou zas tolik není a když už, tak jsou třeba pod jiným labelem, kterej je vydává exkluzivně, nebo to prostě z nějakýho jinýho důvodu nejde. Co se tracků na label týče, tak jsem dost vybíravej a radši počkám dýl, ale ať to stojí za to. Teď řeknu takový to otřelý klišé, ale jde mi hlavně o kvalitu a ne o kvantitu.

Snažím se prostě držet při zemi a brát to tak, že zejtra může bejt toho všeho konec.

Se svojí tvorbou objíždíš celý svět. Vím, že rád hraješ v Japonsku. Poznávají tě tamní fanoušci? Chtějí se s tebou fotit po ulicích, když tě potkají?

V Tokiu jsem měl tu čest hrát už čtyřikrát. Je to hrozně velký město, takže mě přímo na ulici ještě nikdo nepoznal (smích), ale lidi co přijdou na akci tě samozřejmě znají a rádi se fotí. Japonsko je nádherná země a na důchod se tam snad i odstěhuju. Budu mít krásnou zahradu se zlatýma kaprama a bonsajema! Cejtim se tam jako doma. Hlavně jsou tam skvělý lidi, který dokážou ocenit, když na sobě někdo maká. Taky to jsou dost pečlivý puntičkáři a v tom si hodně rozumíme! (smích)

V poslední době jsi trochu polevil s pořádáním Label Nights…

Ano, poznal jsi to dobře. Po vyprodaný akci v Roxy, která byla opravdu legendární, jsem si dal s akcema oraz. Teď je hodně v módě dělat labelové noci, producenti si dělají svoje akce, což je koncept, kde prezentují sebe a jiné producenty. Ja začal pořádat label nights v Cross Clubu přibližně pět, nebo šest let zpět, v době kdy tu ještě nic takového nebylo, nebo aspoň ne v takové míře. Účel byl na tyto akce zvát producenty, kteří tu nebyly tak proflaklý a celkově zajímavý producenty z oblasti tvrdého a temného dnb.

Dali jsme těm akcím nějaký ksicht a nakonec tam ty lidi chodili rádi, samozřejmě i na producenty a djs, ale přišlo mi, že ne v první řadě, protože jsme tam byli jako jedna velká rodina. Postupem času toho na mě ale bylo moc. Dělat tři až čtyři akce za rok bylo dost a já jelikož jsem tak nějak perfekcionista, jsem se ty akce snažil mít opravdu pěkný, a to mě stálo dost energie a času. Dělal jsem to na úkor produkce a proto lidi čekají takovou dobu na moje nový věci. Upustil jsem od toho, aspoň prozatím a chci se věnovat hlavně produkci. Rád bych, aby mě lidi brali jako někoho, kdo umí udělat dobrý tracky a dokáže je zahrát jako DJ a ne jako člověka, co má label a pořádá akce. Určitě bych nerad aby to bylo v opačném pořadí, což se mi v poslední době často stávalo.

Další věc je, že těch producentů co tu hráli je dost a opakovat se a zvát ty lidi, kteří tu hráli před nějakým časem, by asi nemělo cenu. Až bude co říct, tak to zas řeknu nějakou akcí.

Setkáváš se se závistí?

Ano, dnes a denně. Tomu se nevyhneš jakmile jsi v takovým prostředí. Závist tu byla, je a bude. Já to vidím tak, že závidí lidi, který mají problém sami se sebou a řeší tak svý vnitřní problémy. Člověk co na sobě pracuje, nemá na závist čas. Já když vidím, že je někdo lepší než já, což se stává poslední dobou dost často (smích), tak mě to nabudí bejt ještě lepší. Makat a makat. Nejvíc mě ale mrzí, když víš že o tobě někdo něco napsal, nebo někomu řekl a pak k tobě přijde jakoby se nic nestalo, směje se ti do očí a drží ti ruku jako by nic. To jsou lidi, na který se ani vlastně nemůžu zlobit, spíš je mi jich líto. Kolikrát někdo něco napíše, ale když mu pak čumíš do ksichtu, tak neřekne nic, klepe se mu hlas a potí ruka. To samý jsou haters, který píšou a píšou, ale nestalo se mi nikdy, aby někdo z nich přišel za mnou na akci a řekl mi to do ksichtu. Takovýho hatera bych si cenil a hned mu to vysvětlil zpátky. Kolikrát si říkám, jaký by to asi bylo pro tyhle lidi, kdyby něco napsali a tys jim řekl ok, máš možnost si tenhle názor obhájit před lidma na velký akci před mým setem. Dostaneš mikrofon, já taky a můžeš mluvit a ten svůj názor, nebo kritiku přede všemi obhájit.

Je nějaká akce, kterou sis užil opravdu maximálně a byla pro tebe nějakým způsobem speciální?

To je těžký, protože každou akci se snažim si užívat na max. Ale přece jenom možná Let It Roll Winter, kde jsem se opravdu hodně bavil a bylo pěkný si pro kluky po delší době opět zahrát a potkat tam všechny ty producenty. Dál pak Hoofbeats v S Klubu, kde jsem hrál s Current Value. To byl taky super mejdan, kluci to dělají dobře. Hodně se těším na Beats 4 Love v létě, kde budu hrát už potřetí a pokaždý je to super. Hrozně mě to tam baví a kluci to dělají taky výborně. Těšim se ale i na jiný akce… vlastně se teším na každou akci! (smích)

Vím o tobě, že trendy nevyhledáváš, ale necháváš se nimi ať chťe či nechťe ovlivnit. Vlna neurofunku, která je propojená spíše s mainstreamem, totálně ovládla nejen všechny akce, ale postupně i producenty, do kterých bych to já třeba nikdy neřekl. Nepřijde Ti, že se jako společnost, ať už v soukromí, nebo u hudby, necháváme až moc strhnout davem? Stručně rečeno, budeš taky někdy k vidění na komerčních labelech s nějakým epickým oplodňovákem?

Super otázka, na kterou rád odpovím. Neurofunk se mi líbí a líbil se mi vždycky, i když ne úplně všechno samozřejmě. Začal jsem míchat neurofunk s tvrdým dnb v době, kdy si pár lidí ještě klepalo na čelo proč to tam cpu. Ano moje produkce je tímto stylem ovlivněna. Každý producent si to přebere po svým a vloží do svý produkce tolik, kolik uzná za vhodný. Pokud se tu teda bavíme o lidech, kteří ji před tou vlnou neprodukovali. Ja měl to (ne)štěstí, že mi nikdy moc nešlo udělat ty proper neurofunkový zvuky, protože jsem asi hloupej a netrpělivej, takže to dělám po svým. Tim je to možná dobrý, že se to odlišuje od ostatních věcí.

Co se týká strhnutí davem. Ano, toho jsem odpůrce, ale je potřeba specifikovat, co to znamená. Když se mi neurofunk líbil ještě před tím, než začal být strašně in, tak teď ho mám vynechat, abych vybočoval z řady a byl ten strašnej rebel, co je v opozici? Tohle je věc pro takový ty elitáře, který jsou zarytý v jednom a přes to nejede vlak. Tyhle lidi pak nedokážou ani pochopit a přijmout fakt, že jejich oblíbenec, kterýho podporovali, najednou vybočil někam jinam. Myslim si, že jsme svobodná země a každý si může dělat co chce a ty ostatní na to muzou mít akorát nějaký názor. A jestli si myslí, že u mě to je nějaký kalkul, tak můžu říct, že určitě ne. Možná u někoho jinýho ano, ale ať je to in nebo ne, já si jedu tu svoji a po svým.

Slýchávám, že někteří lidi už toho mají dost a hledají útočiště někde jinde. Tenhle rok si myslím, že bude dobrý pro trochu “alternativy” pro neurofunk v podobě tvrdýho a temnýho dnb, který má tendenci se vrátit. Nebude to třeba taková velká vlna jako neuro, ale bude to jistá alternativa pro lidi co to mají rádi tvrdší a temnější. I když dnes už mi přijde, že i ten neurofunk se žene do extrému a věci, který vychází nyní na velkých labelech by byly dřív nemyslitelný. Nejsem soudce abych soudil co je dobře a co ne, to ať si každej přebere sám.

Nedávno jsi řekl, že je dnb scéna velká a zdravá. Osobně si myslím, že by scéna potřebovala nový impuls, vyskočit z toho začarovaného kruhu, kde vládne pár producentů a ostatní je jenom napodobují. Co za alba, která mají letos vyjít vidíš jako zajímavá, nebo dokonce ta, která by mohla hnout scénou úplně jiným směrem.

Maš svým způsobem pravdu, ale tohle je o lidech. Když je baví poslouchat a chodit na některý producenty a djs pořád dokola, proč jim to mít za zlý? Nový impulz by byl určitě dobrej a jsem si jistej, že přijde. Nová mladá krev, která to tu zbourá jako třeba Martin Mefjus nebo Audio. To jsou lidi, který na sobě tvrdě makali a teď se jim to vrací. Martin ani Gareth ten úspěch neměli přes noc, museli se na to nadřít ve studiu a nahrát na akcích.

Proč ale mít těm lidem za zlý, že dělají co dělají a jsou v tom dobrý? Třeba ty kdybys byl producent a šlo by ti to, tak bys dělal to samý. Já ty lidi uznávám a osobně vím, že jsou to strašně v pohodě lidi. Tady podle mě platí to, že čím víc jsou ty lidi talentovaný, tím víc jsou v pohodě. Vždy podle mýho názoru budou lidi mektat, když bude něco víc vidět. Dejme tomu, že vlna neura pomine a začne být in tvrdý a temný dnb. Ze začátku to bude super. Joooo něco jinýho! Pecka! Po nějaký době se to zas zaběhne do těch samých kolejí a lidi si budou zas stěžovat a hledat únik v neuru. Je to takovej začarovanej kruh. Vždy, když je něco in, tak to po nějaký době začne lidi unavovat. Nejsem prorok a nevidím do budoucna, abych tu psal co bude. Jinak se těšim hrozně na album od Audia a Emperora. Dál se taky těším na nový věci od Donnyho, kterej povstal z mrtvých a Katharsys maj taky hodně našláplý nový věci, tomu věř!

Na závěr bych ti chtěl poděkovat za rozhovor. Chtěl bys vzkázat něco našim čtenářům?

Já děkuju vám z Bangeru. Čtenářům vzkazuju ať se mají dobře, užívaj života a ať ještě chvilku vydrží. Na nový muzice makám, ale nechci dávat ven nic, co nebude stoprocentní. Děkuju za jejich podporu, který si hrozně vážím.

Forbidden Society booking: bookings@fsrecs.com

02/04 Námešt’ Nad Oslavou @ Sokolovna / CZ 15/04 Bremen @ Lightplanke Club / GER 22/04 Bratislava @ MMC / SK 30/04 Luxembourg @ Factory 12 / LXB 06/05 Leeds @ Beaver Works / UK 21/05 Berlin @ Rosis / GER 27/05 TBA / CZ 23/06 Trident Festival @ Duchonka / SK 24/06 Bruxels @ Brussels Event Brewery / BE 30/06 Beats 4 Love / CZ 30/07 TBA 19/08 Festival Kačeri / CZ 20/08 Exploration Festival / CZ 17/09 Slaný @ Bat Music Space / CZ 26/11 Vysoké Mýto @ M-Klub / CZ 02/12 Brno @ Faval / CZ 26/12 Tábor @ Millenium / CZ

fs_ (10 of 12)Foto: Fo:Tobias






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli