Tehdy, když byl dancehall top


Teda… dancehall je pořád top, to jen vy ztrácíte pozornost zbytečnostmi a nadprodukcí selfíček. Myslím si, že nejednou jsem se tu rozplýval, jak tak malý ostrov jako Jamajka, může natolik ovlivňovat populární hudbu. Neustále se vrací vlny zájmu a střídá je prazvláštní ignorace. Teď aktuálně budiž tvorba Major Lazer nebo “Work” od Rihanny důkazem. Beru. Každý nemůže mít to štěstí a být fanoušek reggae a dancehallu. Ovšem, to neznamená, že se dotyčných jamajská hudba netýká. Ať už chcete nebo ne, týká. A tady si nahodíme několik málo důkazů toho, že jamajští interpreti a hudba jsou okolo vás už od pradávna až po dnešek.

Millie Small – My Boy Lollipop (Island Records/Fontana, 1964)

“Mě se líbí Bob/ a hlavo moudrá zlob se zlob / Ta láska to je síla/ mám ji jak jed v žilách”. Generace, které žili v šedesátých letech tyto verše hned poznají. A jestli nezanedbali vaší výchovu, tak vám tu znalost předali. Upřímně, Yvonne Přenosilová byla ve své době absolutní top a jedna z cest jejího úspěchu bylo přejímání zahraničních hitů. No a tady v tomto případě přejala vůbec první jamajský mezinárodní hit. V té době na tomto karibském ostrově jelo naplno ska, které bylo po bauxitu jedním z největších vývozních artiklů. Vedle toho, že šlo o první jamajský celosvětový hit, šlo také o song, který byl první zásadnější nahrávkou labelu Island. Pro Millie Small to ovšem byla píseň labutí, protože takového úspěchu jak s touto předělávkou již nikdy nedosáhla (originál je od Barbie Gaye z roku 1956).

Ken Boothe – Everything I Own (Wild Flower/Trojan Records, 1974)

Tento song sice napsal a vydal David Gates v roce 1972, ale je to až o dva roky mladší reggae verze, která z něj udělala hit. Ken Boothe patří na Jamajce k těm nejlepším zpěvákům už od poloviny šedesátých let. Nutno říct, že mu nejvíc sedí songy, do kterých může dát co nejvíce emocí. Everything I Own je přesně takový případ. A možná právě pro to, vydržela tato píseň tři týdny na vrcholu UK Singles Charts. Teď budeme jen předpokládat, ale Boy George ve své verzi spíš dělal cover Kenu Bootheovi než originálu.

Chaka Demus & Pliers – Murder She Wrote (Taxi, 1992)

V sedmdesátých letech chtěla každá významnější nahrávací společnost ve svém katalogu reggae umělce. Se smrtí Boba Marleyho tento trend odešel. Trvalo celou dekádu než se tato situace vrátila. A že pak bylo z čeho vybírat. Devadesátá léta se na Jamajce nesla ve znamení kvalitních produkcí a vokalistů v té nejlepší formě. Zvukoví inovátoři Sly & Robbie se tehdy mimojiné inspirovali indickou bhangrou a propojili ji s dancehallem. Jedním z výsledků je singl Murder She Wrote. Příběh o nádherné dívce jménem Maxine, která ale měla tak špatný charakter, že neváhala jít na potrat (sic), vzal hitparády a především taneční parkety útokem. A jestli někdo jako Abdul 52 aka Mokráš prohlásí: “…tenhle song je nesmrtelnej.”, tak byste mu to měli fakt věřit. Jo, a mimochodem. Ten první záběr klipu do dámského rozkroku…tak to je Carlene, vůbec první Dancehall Queen v historii.

Shabba Ranks – Mr. Loverman (Anchor Records, 1988/Epic, 1992)

Jak už je psáno výše, devadesátky byly narvané k prasknutí. Proto mají jako jediná dekáda v této pětce dva zástupce. Bylo hodně složité vybírat. Buju Banton – Champion, Mad Cobra – Flex, Capleton – Tour, Terror Fabulous ft. Nadine Sutherland – Action, Beenie Man – Who Am I, Mr. Vegas – Heads High…každá tahle věc by si zasloužila v tomto seznamu být, ale každá z nich by znamenala vynechat z něj Císaře reggae a dancehallu, Shabba Rankse. Protože jestli někdo byl a je po Bobu Marleym největší osobnost z Jamajky, tak právě on (co se hudby týče). No fakt. Koho big upuje A$AP Ferg ve svym songu? Kdo byl jeden z mála, koho si Nelson Mandela po uvedení do úřadu pozval reprezentovat black music? Kdo sám sobě udělil titul Emperor a nikdo nemělk jedinou námitku? Odpověď je vždy stejná. Shabba Ranks.

Sean Paul – Like Glue (Atlantic, 2002)

Du-du-dutty yeah! Tenhle lick jste začátkem milénia slyšeli všude, kde stálo za to jít na mejdan. Jako poznávací znamení ho používal Sean Paul. Ten je doposud posledním velkým reprezentantem reggae a dancehallu v pop ringu. První roky nového tisíciletí mu doopravdy patřily. Checkuj songy jako Get Busy, I’m Still In Love nebo Gimmie The Light, ať víš o čem mluvím a nemusím ti všechno vysvětlovat.

Upřímně, takovýhle seznam by mohl být několikanásobně delší, ale to by na vás bylo moc. V dnešní hyperrychlé době bude vůbec zázrak, jestli čtete víc než jen nadpisy. Více o dancehallu a reggae už velice brzy.






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli