RECENZE. Throwback: Kanye West – 808s & Heartbreak

808s & Heartbreak

Kanye Westovi můžeme říct ledacos. Jedni jej obdivují za desetiletí kvalitní muziky (ať už jako producenta nebo interpreta), jiní jako módní ikonu. Spousta lidí mu zase nemůže přijít na jméno kvůli jeho politickým názorům a otevřeným sympatiím k americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi. Jedno mu ale upřít nemůže nikdo: hudební scénu změnil k nepoznání. A to nejednou. Od roku 2004 a debutového alba The College Dropout nám Yeezy nadělil celou řadu nezapomenutelných desek, pokud bychom se ale zaměřili pouze na jejich dopad, album 808s & Heartbreak z roku 2008 ostatní převyšuje.

Jedná se o Westovo nejosobnější dílo. Tehdy se ale jednalo i o dost netradiční kousek. Kanye prakticky na celé desce zpívá se silným použitím softwaru autotune a zabývá se především tématikou zpackané lásky (tehdy byl čerstvě po rozchodu se svou dlouholetou přítelkyní). Zkrátka nám odhalil pocity, které tehdy rappeři jen tak běžně na potkání nedávali na odiv světu. Kritikové i další lidé z hudební branže mu tehdy vyčítali právě autotune aneb Když zpívat neumíš, tak prostě a jednoduše nezpívej. Ale Kanyeho to nezajímalo ani v nejmenším. A autotune je i dnes často používaným stylem, jak víme.

Ponurost

Když se na zmíněnou desku podíváme zpětným pohledem, právě ona měla zásadní vliv na celou dnešní generaci cloud rapu, emo rapu nebo čehokoliv, co dnes řadíme do hip hopu, ale čistě z poslechu byste to do téhle žánrové škatulky vlastně ani nezařadili. Před deseti lety totiž ještě nebylo experimentování v hip hopu tak legitimní záležitostí, ale Yeezymu se kupodivu podařilo přijít se skvělým příkladem konceptuálního alba.

Deska funguje na výbornou od začátku až do konce. Album má ponurou a melancholickou atmosféru. Nešlo jen o výše zmíněný rozchod s jeho soubenkou, ale i o náhlou smrt jeho milované matky Dondy. Té, která Kanyeho vychovávala sama už od jeho tří let.

Koncept

Jak už jsme psali, v době vydání desky nebyl ještě populární zvukový plug in autotune od společnosti Antares. Jeho používáním byl tehdy znám převážně jen T-Pain a občas si k němu ve svých experimentech odskočil třeba i Lil Wayne. Takže Kanye trochu překvapil. Jak už vyplývá i z názvu desky, hlavní roli tady hrají syntetické zvuky známé jako 808. Ty hrají prim i v dnešní hudební produkci, nejen u rapového žánru.

Pokud jde o hosty, objevil se tady například Kid Cudi, Mr. Hudson, Young Jeezy nebo právě i už vzpomínaný Lil Wayne. A mezi velké hity můžeme zařadit hned několik skladeb z desky – záležitosti jako Love LockdownHeartlessAmazing nebo See You In My Nightmares jsou fenomenální. A dle našeho názoru skvěle fungují i dnes. Produkci si West dělal z většiny sám.

Unikát

A teď si položme ruku na srdce – kolik skladeb z dnešní mainstreamové produkce bude vůbec poslouchatelných třeba v roce 2030. Co myslíte vy? My jsme docela na vážkách.

Kanye tehdy prostě přinesl zajímavý hudební koktejl a nenapodobitelný minimalismus. Za všechno mluví i videoklipy ke skladbám. Všechno to perfektně funguje dohromady a deska 808s & Heartbreak bude už navždy tvořit unikát v rapperově diskografii.