Rashid Garipov > Interview s tvůrcem českých videoklipů


Videoklipy k hudbě neodmyslitelně patří a poměrně často se stává, že se zapomíná na lidi co za nimi stojí. Přitom ti odvádí podobně náročnou práci jako samotný rapper či zpěvák. Vymyslet, natočit a po sléze sestříhat klip, tak aby diváka bavil není vůbec nic jednoduchého. Je to v podstatě další druh umění s hudbou úzce spojený. A právě jedním z těch, co se v starají o vizuální stránku hudební scény je Rashid Fidratovich Garipov. Možná to ani netušíte, ale klidně se s vámi vsadím že už jste nějakou jeho práci viděli. Rashida jsme pro vás vyzpovídali v interview. kde se dozvíte mnohem více o jeho tvorbě.

Ahoj Rashide! Na začátek se, prosím, našim čtenářům představ. Kdybych se tě zeptal, kdo je to Rashid Garipov, jak mi odpovíš?

Wassup, ještě než odpovím na otázku, chci poděkovat redakci BNGR za tento rozhovor, moc si toho vážím. Jinak, abych odpověděl. Rashid Garipov je psané papírově, jinak se normálně podepisuji jako Rašid. Dále bych asi řekl, že jsem normální studentík, možná se o mě někdo občas dozví, že dělám videa, to je mimochodem to, co mi kompletně změnilo můj život. Poslední 3 roky se videem zabývám víc než čímkoliv jiným. Chvílema je to jako nemoc, respektive jinak…je to nemoc.

smaller

Jaký byl vůbec tvůj první videoklip? Máš ho ještě někde uložený? Dá se zhruba spočítat, kolik hodin ti zabralo se všechno kolem videí naučit?

Uff, první videoklip mám za to, že byl pro skupinu rapperů z Jižáku, tzv. Českej název. Uložený je a to na YouTube. Je pojmenovaný snad jako Českej název – Cesta, pokud tam furt je. Jinak kolik hodin…no, nechci tu ze sebe dělat nějakého “master of video”. Nějak tak se necítím a když se začnu cítit, tak vždy uvidím nějaký video, který mi srazí ego. Jinak videu se věnuji 3 roky, s tím, že určitě minimálně ty 2 nebylo dne, kdybych úplně zapomněl na to co dělám a vůbec se tomu nevěnoval. Přehnaný, že mě to vůbec baví.

Co bys tedy doporučil úplným nováčkům v tomto zajímavém odvětví? Kde mají začít a co k tomu potřebují?

Hele to je otázka na kterou opravdu nechci odpovídat. Pamatuji si, když jsem začínal s videem, napsal jsem Wichovi zda mi pošle odkaz na stažení efektu, který používal ve svých tracích ke kterým netočil klip. Vždy k tomu dal jenom fotku, třeba u Nomada a takové blikající retro vrstvy. On mi tenkrát odpověděl, že kdyby mi to řekl, tak by to pak používal každý… v tu chvíli jsem si myslel, že je Wich šmejd! Pak mi časem došlo, že opravdu není dobré odkrývat věci na které člověk složitě přijde sám.

Ve svých referencích máš mnoho zajímavých a zvučných jmen z české scény. Za všechny Řezník, Ektor, nebo taky Orion. Jak ses k takovým jménům dostal?

Tak u Řezníka to je klasika, jednoho dne si mě odchytl a vyhrožoval mi, že mě nechá spolknout hada. Neměl jsem na výběr. Ektora jsem poznal díky Wichovi, původně jsem měl točit s Nironicem, ale potom dědek a dědek začali spolu dělat tu nejlepší desku ever a Wich mě teda kontaktoval. Za což jsem mu ve finále vděčný, protože dává prostor a možnost všem. Zajímavé vždy potkat někoho takto slavného, nikdy to není někdo kdo se k tomu dostal „jen tak“. Co jsem měl možnost poznat Wiche, tak opravdu dře. Řekl bych že zrovna jeho úspěch není o „štěstí“.

Mezi tvé poslední práce patří i video OVERDOSE, jak bys nám ho popsal?

Yep, video má teda děsně málo views, což jsem očekával a ani jsem kolem toho nedělal nějakýho velkýho halo. Já jen, že mě prostě děsně baví tvořit hudbu, doslova u toho relaxuji a když jsem začal zkoušet dělat nějaký instro, dokonce se to i mě líbilo. Tak jsem si řekl, že udělám track a natočím si na to klip, když mám tu možnost. Na tracku jsem pracoval 3 měsícě a když mi furt nešel vytvořit zajímavý refrén, ozval jsem se Rawasovi. Martin Rawas je člověk co mi do toho dodělal refrén a tak nějak jsme se pak shodli na celém tracku. Ten track asi není úplně do sluchátek na cestu, ale s tím videem, který by the way bylo vymyšleno s tvorbou tracku paralelně, dává tomu ten ten správný nádech.

Můžeš prozradit, s kým se ti spolupracovalo nejlépe?

Úplně nejlépe a nejjednodušeji a to i když bylo občas třeba dost oprav, jednoznačně Řezník.

Když se zpětně ohlídneš za svojí tvorbou, kterého klipu si nejvíce vážíš a z jakého důvodu?

Ono je toho samozřejmě více, vše má něco do sebe. Za mě, kde jsem se fakt předvedl a lidi to nijak extra neocenili a nesdíleli moji vizi tak moc jak jsem chtěl je asi Orion – Vesmírnej odpad. To je za mě třeba moje veledílo, jsem na to pyšný. Věc, která mi zvedne náladu, když se topím ve věčné nespokojenosti je Sodoma Gomora – Insane, kdy jsem spolupracoval s vážně dobrým týmem. Řezník sehnal suprové prostory. Jaro Vacek zas naprosto skvěle pomáhal se světly a jeřábem, kromě těchto dvou věcí je fakt super, když je s váma někdo doslova od filmu. S Jarem nikdy není žádný problém, máš ideu – zeptáš se Jara a už se točí. To je asi i důvod proč tento člověk stojí za každým velkým klipem v ČR/SK. Kombinace Řezník a Jaro Vacek je pro mě asi vrchol všeho, fakt to dobře funguje.

shitmsss

Prozradíš, kde získáváš inspiraci pro svá díla? Existuje někdo, koho by si mohl označit jako svůj vzor?

Hele to je právě problém a možná chyba, zatím jsem se nikdy neinspiroval a nesleduji tvorbu ostatních. Často mi někdo řekne:“ Viděl jsi ten mega klip od Eminema?“ … „Ne.“ Dokonce i přes to všechno, jsem párkrát dělal klip na poupravený beat nějakého známého tracku a pak jsem se dočetl, že jsem zkopíroval video z originálu. Což je pro mě ta největší lichotka, že jsem na tu hudbu trefil tu samou ideu, kterou trefil někdo přede mnou. Lidi dost věcí kolem videí nevidí, respektive ani vidět nemohou. Vždy to bere na triko ten, co se tam podepíše.

Jak hodnotíš vizuální tvorbu na české hudební scéně? Ať už celkově nebo co se týče té rapové…

Když vynechám video produkce, týmy videomakerů a beru v potaz jenom forever alone video tvorbu, tak jsou na scéně dva lidi který cením. Buď ostatní neznám, nebo mě jejich tvorba nevadí, ale nebaví mě. Ale u dvou lidí, když se podívám na jejich tvorbu, tak si připadám jak kdybych si měl jít spíš hrát s klubíčkem. Jména zde propagovat nechci.

Co se právě chystá v tvé pomyslné dílně?

Budou vznikat kvalitní videa, určitě jen kvalitní. Mám rozjetých hned několik projektů, některé jsou v totální tichosti, ale některé půjdou ven již brzo.

Tím se pomalu dostáváme na konec našeho rozhovoru. Tady je tvůj prostor, pokud chceš, můžeš komukoliv cokoliv vzkázat.

All right, jediná věc co bych chtěl vzkázat těm kdo se dostali až do těchto řádků. Byl bych fakt rád kdybyste mě začali odebírat na Facebooku, Youtube a možná i na tom Instagramu a místo liků, mi tam spíš dávali komentáře co se nelíbí, ale zároveň i co zase jo… není příjemné číst jenom to negativní.

Dále chci, abyste se na video tvorbu dívali tak nějak s rezervou. Né vždy víte co za tím vším je a jak to interpret chtěl a zda jsem s interpretem souhlasil. Moji snahou je dělat co nejkvalitnější videa a doufám, že i přes všechny vedlejší problémy kolem točení tomu tak je a jednou bude. Děkuji, že čtete a mějte se hezky !

Rashid Garipov > Official website






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli