Příběh české značky: Rückl. Od tradičního řemesla k high-end designu


Rodinná sklárna Rückl je synonymem prvotřídního broušeného křišťálu. Její tradice tavení skla a prověřené sklářské postupy jsou předávány z generace na generaci již po 300 let. Letos se na Czech Grand Designu stala Výrobcem roku.

Historie sklárny Rückl se začala psát v roce 1846, kdy se usadila první stabilní sklářská huť v Cyranově Wostrově. Dalším zásadním milníkem bylo v roce 1903 postavení sklárny v Nižboru nedaleko Prahy, která stojí a funguje dodnes. Ačkoli tam tehdy nebyl žádný sklář, dokázal Antonín Rückl silou osobnosti přilákat za prací stovky brusičů, foukačů a dalších sklářů ze dvou rodinných skláren na severu Čech a na Vysočině.

Antonín Rückl

Zlaté časy

Zlatou éru prožilo rodinné impérium mezi 20. – 40. léty. V roce 1923 se stala z rodinných skláren akciová společnost a nejvíce pozornosti bylo věnováno rozšiřování a inovacím. Došlo k výraznému rozšíření výroby olovnatého křišťálu, který ryteckým výtvarníkům naplno umožňoval rozvinout jejich představivost a excelovat tak ve složitosti dekorů a množství motivů. Sklárna navíc začala spolupracovat s předními českými výtvarníky, jako byli Ludvika Smrčková nebo profesor Josef Drahoňovský. Úspěch slavili s exkluzivní broušenou vázou pro prezidenta T. G. Masaryka, ale i na sklářské výstavě v Paříži, odkud si v roce 1935 odvezli ocenění Grand Prix.

Sklárna v Nižboru

1945 – 1989: Nejtěžší roky 

Dne 28. 10. 1945 vešel v platnost státní znárodňovací dekret prezidenta Edvarda Beneše, což mělo na fungování sklárny tvrdý dopad. Bylo jí zakázáno používat název, rodinné jméno i ochrannou známku s čápem ve znaku. Došlo také k definitivnímu zrušení brusíren. Zaměstnanci sklárny byli nuceni se přizpůsobit novým potřebám státem řízené výroby.

V Nižboru byla veškerá broušená produkce zrušena a výroba se zaměřila na skleněné nočníky a hranaté nádoby určené pro zdravotnictví. V 60. letech ale přišla změna – státní aparát spatřil ve sklářské produkci výhodný zdroj financí a rozhodl se na Křivoklátsku vystavět zcela novou brusírnu, aby z vývozu produktů do zahraničí mohl maximálně profitovat.

Nový začátek?

Revoluční rok 1989 přinášel mnoho změn a očekávání. Rodina Rücklových doufala v to, že se jí sklárna v restituci vrátí, ale opak byl smutnou pravdou. Restituční žádost byla zamítnuta, a tak zbyla rodině jediná možnost – sklárnu koupit. V roce 1992 tak vyhospodařenou nižborskou sklárnu od státu za 35 milionů korun koupil Jiří Rückl, kterého ke sklářství přitáhly nejen geny, ale i vzdělání ve sklářských technologiích.

V prvních porevolučních letech obchody navázaly na kontakty ze státem regulovaných zakázek, postupně ale rostly a emancipovaly se na soběstačnou úroveň. K několika prodejnám přibyl reprezentativní showroom v Poslanecké sněmovně na Valdštejnském náměstí, který byl po roce 2006 vystřídán prodejní galerií přímo ve výrobním areálu nižborské sklárny.

Zásadní změny přišly v roce 2017

Sklárnu Rückl ale po letech postihly finanční problémy. Došlo k propadu poptávky za ekonomické krize a výrobu ovlivnily také politické události v zemích, do kterých sklárna své výrobky dodávala. V roce 2015 tak na sebe sklárna podala insolvenční návrh. O dva roky později se ale situace zásadně změnila. Sklárnu koupil vnuk vynálezce kontaktních čoček Martin Wichterle, majitel skupiny Wikov Industry, pro nějž byla investice do sklárny již druhou v tomto oboru. Ještě před Rücklem koupil sklárny Bomma ve Světlé nad Sázavou. Nové podoby značky se sice původní majitel ještě dočkal, oficiálního představení bohužel ne. Jiří Rückl zemřel v nedožitých 77 letech téhož roku v září.

„Nejedná se o investici s rychlým návratem, ale o dlouhodobý proces. Během několika nejbližších let by měl v Nižboru vzniknout nádherný areál od architekta Jana Pleskota s moderní výrobou, abychom mohli produkovat špičkový křišťál. Zároveň si přejeme, aby bylo toto místo jakýmsi centrem evropského sklářství, kde by měly vzniknout nové výrobní kapacity i pro umělecké skláře. Chceme vybudovat pro zaměstnance stavby typu obytných budov dle baťovského modelu. Při velkých investicích do areálu myslíme vedle návštěvníků sklárny hlavně na zaměstnance, aby bylo jejich pracovní prostředí co možná nejkomfortnější,“ říká brand manažerka sklárny Rückl Eva Kozarová.

Rückl Heritage - Marie Terezie

Spolupráce s designéry

Se změnou výroby zaměřující se více na současnou estetiku a design se mění i orientace na zahraniční trhy. „Co ale zůstává, je umění a práce brusičů a sklářů. Čeští brusiči jsou unikátní a ve světě jsou fenoménem. S příchodem nového investora do Rücklu byl přizván jako kreativní ředitel Rony Plesl, což je jeden z nejlepších současných designérů, který vede ateliér skla na UMPRUM, má bohaté zkušenosti s křišťálem, s brusem a zároveň pracoval pro zahraniční luxusní značky. Právě takové, které mají punc nadčasovosti, který Rony do Rückla úžasně promítl. Taková je nejen nová kolekce České nebe, ale také principy cesty, které naznačil. Zároveň chceme letos začít spolupracovat s dalšími designéry, u kterých cítíme, že by mohli navnímat  Rückla stejně, jako se ho snažíme vytvořit, mohli by pokračovat v zavedených principech a vymyslet něco nového,“ vysvětluje současný koncept Kozarová.

Rückl - ananasy od Ronyho Plesla

Nový showroom v Železné ulici

Současná podoba značky byla představena na loňském Designbloku a došlo k otevření nového obchodu v Železné ulici. „České publikum přijalo změnu značky až nad očekávání a to je dobře, protože všechny kolekce odkazují k české kultuře a historii. Také jsme chtěli vytvořit v rámci České republiky high-endovou exkluzivní značku, což si myslím, že v sobě tyto produkty nesou. Ctíme, že je ve společnosti touha být hrdý na to, že je člověk Čech. Naše nové produkty tak přináší například odkaz ke Kafkovi nebo Amádeovi a nejsou úplně prvoplánové. Rückl se také po čtyřech letech vrací na České lvy. V nových soškách jsou už cítit charakteristiky současné podoby značky,“ doplňuje Kozarová. Kromě toho slavila rodinná sklárna úspěch i na letošním Czech Grand Design, odkud si odnesla ocenění Výrobce roku 2017.

Udělejte si výlet do nižborské sklárny

„Ve sklárně pořádáme komentované prohlídky, kde návštěvníkům ukazujeme, jak probíhá celá výroba. Člověk hned pochopí, co za tou prací stojí. Teď navíc začala běžet nová sklářská huť, ve které je nejmodernější sklářská technologie v celé České republice. Nyní tak můžeme dělat obrovské kusy foukaného křišťálu. Je to ani ne 30 minut od Prahy a kromě fascinující výroby vás dostane i překrásná příroda v okolí sklárny,“ zve Kozarová.

Broušení skla v Nižboru

Proč má Rückl v logu čápa?

Díky dlouhodobé spolupráci s distributory léčiv nesly od roku 1891 tyto sklárny ve znaku čápa se skleněným flakonem a zátkou v zobáku. I logo prošlo přeměnou. Nový vizuál připravilo pro Rückl studio Najbrt, kde ho graficky zjednodušili a dali mu jasnou, pevnou linii. Logo je do jednotlivých produktů důmyslně zapracováno, a tak ho najdete například v momentě, když se napijete ze skleničky.






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí