Chorvatsko zažívá kolaps cestovního ruchu. Po loňsku je to nepříjemné vystřízlivění


Chorvatsko pro letošek očekává drastický 75% pokles příjmů z cestovního ruchu. Příjmy od zahraničních turistů přitom vloni překonaly rekordní úrovně posledních let, když překročily hranici 10 miliard eur. Podíl cestovního ruchu na chorvatském HDP je asi 20 %, uvádí se v analýze brokera CapitalPanda, který je aktivní ve střední Evropě, včetně Česka a Chorvatska.

“S ohledem na historická data i současnou situaci, kdy pandemie covid-19 zasáhla různé země rozdílně, považuje chorvatský turistický byznys za rozhodující, jak budou chtít léto strávit dovolenou zejména Němci, Slovinci, Rakušani a Češi,” komentoval očekávání Chorvatska Jozo Perić, hlavní analytik CapitalPanda.

Německo vloni představovalo s necelými 3 miliony turistů téměř čtvrtinu počtu zahraničních hostů. Česko v Top 10 počtu návštěvníků sice bylo vloni mírně v závěsu i za Velkou Británií nebo Itálií, ale díky lépe zvládnuté zdravotní krizi by se právě Česko mohlo stát novým silným zdrojem chorvatských příjmů z turismu. “Chorvatsko vnímá zprávy, jakou bylo například nedávné oznámení české železniční společnosti Regiojet. Ta přistoupila ke zvýšení počtu vlaků jezdících na trase Praha – Rijeka, když počátkem června prodala přibližně 4 tisíce jízdenek. Podle společnosti musel rezervační systém ihned po vydání jízdního řádu zpracovat rekordní objem rezervací,” soudí Jozo Perić.

Podle průzkumu, který provedla chorvatská obchodní komora v polovině dubna, 66 % chorvatských společností čelilo negativním dopadům koronaviru na jejich podnikání a 53 % oznámilo pokles zisků a výnosů. Největší ztráty utrpěly cestovní kanceláře a společnosti zabývající se ubytováním a stravováním.

I pro nadcházející měsíce je cestovní ruch ze všech odvětví nejpesimističtější. 92 % chorvatských cestovních kanceláří očekává negativní dlouhodobé dopady na své podnikání.

“Vzhledem k tomu, že nastalá hospodářská situace není srovnatelná dokonce ani s válkou, kterou Chorvatsko zažilo na počátku 90. let, je nemožné přesněji předpovědět, jak bude letošní turistická sezóna vypadat,” doplnil Jozo Perić z CapitalPanda.

 

 






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli