Bape: Historie milovaného i nenáviděného brandu

A Bathing Ape neboli zkráceně Bape v originálu ア・ベイジング・エイプ je jméno snad nejlegendárnější streetwearové značky všech dob. Vznikla už v roce 1993 v japonském Tokiu a do dnešních dnů se jejím designům daří udávat trendy a bavit nejednu celebritu.

Jaký je vlastně příběh téhle kultovní opičí symboliky a jak se jí povedlo změnit jednou provždy i hip hopovou módu? Jak je vůbec možné, že jsme v kolekcích Bape mohli třeba Lil Waynea vidět už v roce 2005 a jinak tomu není ani v současnosti? Není přece jen ze země vycházejícího slunce až do Ameriky trochu daleko?

Zpátky do dnů

Duchovním otcem a zakladatelem Bape je japonský návrhář, DJ a hudební producent Nigo (narozen jako Tomoaki Nagao). Ten se v 90. letech minulého století rozhodl přijít na japonskou fashion scénu s něčím úplně novým a neotřelým. Za své největší zdroje inspirace označuje své rodiče a také DJ a módního guru Hiroshi Fujiwaru. Pokud jde o kulturní vlivy, miloval Elvise PresleyhoThe BeatlesRun-DMC nebo Beastie Boys.

Úpravu oblečení Nigo vystudoval i na vysoké škole. Poté ho najali jako módního editora a stylistu do oblíbeného japonského časopisu Popeye. Nigo ale věděl, že je to jen přechodná stanice a chtěl se postavit na vlastní nohy. Od kamaráda si půjčil čtyři miliony jenů (dnes asi 800 tisíc korun, tehdy samozřejmě mnohem více, alespoň pokud jde o kupní sílu) a otevřel svůj první obchod s módou a následně začal pracovat na kořenech své značky.

Koupající se opice

Rozhodl se ji pojmenoval po kultovním filmu Planeta opic z roku 1968. Název parafrázuje pomyslnou koupající se opici, kterou všichni skalní fanoušci filmu nepochybně dobře znají

Označení to bylo dost tematické. Japonci jsou navíc dobře známí tím, že si denně dopřávají horké koupele asi ve čtyřicetistupňové vodě. Značka tedy vlastně měla odkazovat na tehdejší generaci mladých Japonců.

Ze dna na vrchol

Důležitost marketingu Nigo nikdy nepodceňoval. Věděl, že jeho rodící se značka musí být vidět. Postupně tedy zaplatil několika lokálním muzikantům, kteří se v prvních kouscích Bape hrdě předváděli před svými fanoušky. Tehdy to byla jen obyčejná placená spolupráce; kdyby tenkrát tušili, že právě stojí u zrodu jedné z nejzásadnějších značek streetwearu, nejspíš by nevěřili.

Po přelomu nového tisíciletí si ale streetwear začal budovat stále pevnější pozici ve zdánlivě nepřístupném světě módy. A právě hip hopová komunita, která natolik milovala výstřednost a exotiku, si značku Bape velmi oblíbila. Tento dopad můžeme pozorovat dodnes. A$AP Rocky například jen před několika lety v jednom rozhovoru řekl, že právě to, co se Nigovi s jeho značkou povedlo, je něco, co už možná nikdy nezažijeme.

I u nás

Okolo roku 2006 jsme třeba takového Lil Waynea viděli prakticky jen v Bape. A musíme si uvědomit, že právě Weezy byl tehdy na vrcholu své hudební kariéry. Zatímco Bape byla doma především na japonské indie scéně, americký rap si k brandu našel svou vlastní originální cestu. Když se v roce 2007 dostal na vrchol Soulja Boy, měl na albu vlastní hymnu o teniskách Bapes.

A za těch deset let se zase tolik nezměnilo. Samozřejmě tady byly vzestupy a pády, ale dnes můžeme Bape stále vidět na lidech jako Big Sean2 Chainz nebo třeba tuzemský Yzomandias. Koupající se opice je prostě nesmrtelná.

Nenávist a láska

Proč je Bape na jedné straně modlou hypebeastů, zatímco ji jiní nenávidí? V posledních letech se značce totiž přihodilo něco velmi pěkného pro byznys, pro kulturu se ale už jedná o horší vliv.

Značka je tak populární, že svět doslova zaplavily laciné čínské padělky, které si lidé, kteří chtějí jít s trendem, kupují po kilech. Ti, kdo značku milují a razí už řadu let, se samozřejmě nemohou ubránit pohoršení. Tak to ale s popkulturními trendy bude zkrátka vždy.





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě