Designér Jan Černý: Je pro mě zásadní, aby produkt fungoval nejen na mole


Ve světě módy není žádným nováčkem, a to přesto, že teprve dokončuje diplomovou práci. Už dnes patří mezi uznávané české a slovenské designéry, kteří každoročně představují své nové kolekce na pražském týdnu módy. Čím vybočuje z davu a na čem aktuálně pracuje mladý český módní návrhář Jan Černý?

Mluví se o tobě jako o modle československého světa módy. V čem si myslíš, že jsi výjimečný a čím se vymyká tvá tvorba?

Já se teda jako modla nevnímám. Přece jenom jsem pořád v začátcích, pravidelné kolekce dělám poslední tři roky. Myslím, že v česko-slovenském prostředí se vymykám tím, že jako jeden z mála designérů dělám čistě menswear na pomezí fashion a streetwearu. Je tam tedy aspekt vysoké módy a artu, ale zároveň jsou ty věci nositelné a člověk v nich může každodenně fungovat.

Jak dlouho se módě věnuješ?

Od začátku studií, už šest let.

Komu je hlavně určena? Jaká je tvoje cílovka?

Mladým klukům (i holkám!), které baví mít ve skříni něco hodnotnějšího než HMko, sledují streetwear a módu a honí slevy na farfetchi. Myslím, že moji customers jsou dost uvědomělí, ví, že chtějí něco, co nemají všichni, co má skvělou kvalitu a vydrží jim to dlouho. Moje věci jsou dost limitované, takže často vyjde jedna edice, která se už znovu neopakuje, každý kus má svoje číslo.

Kde můžu tvoje věci koupit?

V The Room by Basmatee ve Školské v centru Prahy, taky na jejich online storu a v Miláně v High Perspective Space concept storu.

Na posledním MBPFW, který proběhl v září, jsi představil kolekci Egotrip ve spolupráci s malířem Martinem Lukáčem, a to pod širým nebem, což byla parádní podívaná a neskutečná show. Jak se na to díváš zpětně?

Pro mě to byl egotrip se vším všudy. Byla to neskutečná energie. Představ si to z mého úhlu pohledu: Tři měsíce chystáš show, řešíš tu lokaci, v hlavně máš vysněné, jak to všechno má vypadat. Najednou tam stojíš pět minut před show na schodech do backstage a vykoukneš na parkoviště, které je plné lidí, světla svítí, všechno se to najednou děje. Je to strašně silný pocit, který mě žene dál.

Kolik to dalo práce a kdo všechno se na tom podílel?

Jsou to tři měsíce intenzivní práce jak mě a mého nejužšího teamu, Borise Krále, se kterým řešíme technologii, Magdy Žůrkové, casting directorky, tentokrát i Martina Lukáče, malíře, se kterým jsme připravili mimo collabu na kolekci i set design, stážistů, dále je tam externí výroba tašek, Prestige sneakers, celý team MBPFW, který show zaštiťuje po produkční stránce… Kdybychom měli počítat opravdu každého, jsou to desítky lidí.

Spolupracuješ s jinými umělci často nebo to bylo poprvé?

Takto zásadní a velká spolupráce s dalším umělcem to byla poprvé.

Kromě contemporaty fashion a streetwearu pro muže jako takového na rozdíl od mnohých jiných návrhářů děláš i tenisky. Je to díky spolupráci s obuvní značkou Prestige nebo jsi dělal vlastní boty už předtím?

Pro mě je vždycky zásadní, aby produkt, který udělám, byl v co nejlepší kvalitě a fungoval v reálném světě, nejen na mole. Jako jednu školní práci jsem si boty vyzkoušel už dřív, ale nedávalo to smysl, právě dokud jsem se nepropojil s Presitige. U Prestige x Jan jsou pokupě můj design a výborná kvalita a pohodlnost boty, která ti vydrží klidně pět let. Boty jsou buď v černé semišové nebo bílé colorway a dají se objednat u mě na mailu.

Mám pocit, že od streetwearu lehce ustupuješ. Kam tvoje tvorba směřuje?

Ani bych neřekl, že od něj ustupuju. Podle mě se celý streetwear začíná tak trochu redefinovat, posouvá se dál. Já se taky posouvám, teď se cítím nejlíp v práci s workwearem nebo denimem.

Jak ses dostal k návrhu trika pro McDonald’s s receptem na Big Mac?

Mekáč mě oslovil na spolupráci vytvořit triko k padesátinám Big Macu vycházející ze současné módy. Co je víc „now“ než to že si každý hledáme info na Wikipedii? Proto jsem vyšel právě z definice nebo receptu na Big Mac z Wikipedie, který se stal hlavním motivem trika.

Podle čeho jsi vybíral materiály? Vycházel jsi z toho, co je pro tebe typické nebo něco úplně jiného?

Chtěl jsem, aby to bylo fakt kvalitní triko, které chceš a budeš nosit ještě dlouho. Proto jsem vybral neutrální nude barvu trika s bílou výšivkou textu, triko jsme celé nechali vyrobit v Česku podle mého návrhu a střihu.

Proč zrovna recept? Odkazuje to na tvou tvorbu, pro kterou jsou nápisy, popisy ikonické?

Určitě ano, samozřejmě si držím rukopis, který je jak v mých kolekcích, tak v kolaboracích se značkami. Ten text mi přijde jako docela vtipný, současnost vystihující gesto.

Máš McDonald’s rád? Chodíš do něj jíst?

Mekáč mě baví z pohledu megabrandu, který znají úplně všichni. Já sám do něj chodím, takže spolupráce byla jasnou volbou.

Kromě toho jsi teď vytvořil i unikátní kosmetickou tašku ve spolupráci s parfumeriemi Douglas #JANforDOUGLAS, která je jak pro ženy, tak i pro muže, obdobně jako všechna tvá tvorba. Jak tato spolupráce vznikla a proč?

Douglas každoročně oslovuje jednoho CS designéra, který pro něj vytvoří vánoční dárek. Zákaznice a zákazníci ho pak dostanou k nákupu nad šest tisíc.

Co je na této kosmetické tašce jedinečného?

Celá taška je opět ušitá a vyrobená v Česku / na Slovensku podle mého návrhu, inspiroval jsem se brutalistickou architekturou, čistotou, funkčností. Taška je velká, takže se do ní spoustu vejde, je v kouřově průhledné nebo černé variantě, obojí s detailem okolo zipu z pravé kůže a s masivním JAN poutkem ozdobeným krystalky Preciosa components. Poutko si můžeš odepnout a nosit ho třeba na kalhotech, bundě nebo batohu, na tašku si taky můžeš připnout popruh přes rameno. Celý designer bag je dost variabilní a čistá věc, základní pro mě bylo vytvořit něco užitečného.

Co dalšího jsi v poslední době dělal a na čem teď aktuálně pracuješ?

Začal jsem dropovat výběr z mé tvorby právě v The Room by Basmatee, takže makám na tom, aby se věci z přehlídek dostaly ke customerům. Dále už řeším další sezonu, další show, která bude v druhé polovině března. Zajímavý je taky projekt No Season, kde jsme s Markem z Point FM vytvořili tailored triko té nejvyšší kvality z bavlněného piqué, čistou minimalistickou věc, která vydrží.

Máš už hotovou diplomovou práci, o které se často mluví v rozhovorech s tebou?

Moje diplomová práce bude právě kolekce, kterou představím na jaro.

Můžeš mi prozradit, co je tématem?

To je zatím top secret!






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli