Toxic Funk: Inovace coverů (2/2)

Voodoo808 - Fubu rap

minulém článku jsme se ohlédli za zlomovou deskou českého rapu, Toxic Funkem, a to především z vizuálního hlediska. Po krátkém exkurzu do historie coverů a vizuálů obou hlavních protagonistů – Jamese Colea a Huga Toxxxe, popusťme trochu uzdu fantazii, a podívejme se, kam dále se po české scéně šířil koncept kýčovité koláže s výrazým prvkem ironie, který v roce 2004 působil v našich luzích a hájích jako zjevení.

Hranice trapnosti

Výrazný cover neměl bezprostředně po vydání následovníky a jeho ozvuky rezonují hlavně v dalších coverech samotných Supercroo: České kuře neurofolk i kompilace Dva Nosáči Tankujou Super se nesou v podobné náladě bizarnosti, vulgárnosti a bezohledné absurdity. S tím souvisí i časté variování přezdívek, neologismy a slang, ale třeba i situace, kdy si Superz jako zlatý hřeb show před narvanou Roxy pozvali zhruba šedesátiletou XXL striptérku, která za zvuku německých lidovek předvedla, co mohla.

Motiv kolážovitého, útržkovitého sdělování informací a zároveň povýšení bizáru na umělecký žánr se silněji začal projevovat až po roce 2010 a překvapivě ne na coverech, ale v klipech. V roce 2013 vydává movement kolem YZO empire osmiminutovou hymnu Pretty gadže, jejíž videodoprovod připomínající cirkus dokonale maže hranici mezi ironií, tvrdostí a trapností. Následuje Rap a móda II a od té doby jsou klipy vydávané pod hlavičkou YZO pastvou pro oči – od hitu Oplatky a sušenky, přes HVSHTVG až po labelovou hymnu Milion+ remix.

Yzo empire

Námi sledovaná estetika se na cover desek M+ překvapivě přenáší spíš spoře, nejvýrazněji je vidět na obalu Gudlak (2016), který zdobí koláž střípků podmínek, z nichž deska vznikala. Doplňuje ji plakát z hromady popsaných polaroidových fotek, čímž se (možná intuitivně) vztahuje k důležitému fenoménu v postmoderní vizuální kultuře, jímž je snapshot. Tenhle žánr fotografie, popírající dělení na „vysoké“ a „nízké“ umění, přináší hlavně od 70. let nový přístup k estetice a smýšlení nad zachycováním reality a reaguje na totální dostupnost techniky a vizuální přehlcení obrazy.

Současná vizuální kultura má těžiště v reklamě, sociálních sítích, emotikonech a rozšířené realitě, proto se dá s klidem říct, že stopa Toxic Funku v roce 2019 je smyta příbojem nových vln. Provokace, nahota, bizarnost – to jsou dnes hlavní stavební kameny kampaní značek, stejně jako instagramových profilů mládeže. I tak se podívejme na několik kreací, vyčnívajících svou originalitou nad hladinu všeobecného šumu. Abychom zůstali v labelu Milion+, za zmínku stojí Robin Zoot a jeho hravá arogance, která se do vizuálů i textů bohatě promítá. Jako vyslovené dědictví Superz se pak dá vnímat obal nové desky s DJ Rustym Tvoje máma ví, co je námrd. 

Opak dissu a Voodoo808

Dost pozoruhodný úkaz je taky uskupení Opak Dissu, které začínalo jako vysloveně parodická estráda s trashovým, byť zábavným vizuálem postaveným na maskách „alter eg“ jednotlivých členů. Ikonizace vidláctví a ryze českých motivů a jejich aplikování do současného trapového klišé se postupně vypracovalo do komplexního vizuálního stylu, v němž se nesou i všechny dosavadní covery. Na jeho prozatimním vrcholu se skví masterpiece: animovaný videoklip Fabia Trap z dílny umprumáků Mikuláše Suchého a Vojty Kočího.

Na závěr se vraťme k výchozímu bodu – Hugo Toxxxovi a jeho labelu 808. Právě v něm totiž roste jedna z nejvýraznějších mladých postav současného CZ rapu, Voodoo808. Tenhle mladý multitalent kombinuje zvuk, rap, vizuály, klipy i instagramové koláže do jednoho osobitého celku, do nějž zapadá i jeho druhý projekt, elektronické duo Space love. Je na zdejší poměry hyperaktivní a o své věci se většinou stará od bicích až po promo čistě sám.

Ve svých kolážích hojně cituje internetart i vapor wave, používá emotikony i prvky rozšířené reality, stejně jako trapové motivy jako tetování na obličeji, auta nebo třeba prášky. Pravou lahůdkou je druhá polovina klipu Fubu rapMaratem, kde z gifů vytvořil virtuální prostředí, v němž rapuje. Do svých fantaskních scén sám sebe komponuje často a rozmazává tím tak hranici mezi 3d skutečností a digitálním prostředím, stejně jako se na sociálních sítích stírá hranice mezi osobností či produktem a jejich “reklamním” obrazem na internetu.




@tms.stnk1
architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě