Recenze: Zůstane Zayo Navždy Mladý?

Slovenský kolektiv FCK THEM v posledních dnech získal partnerství s Universalem a první, kdo by měl z této spolupráce těžit, je Zayo z formace HAHA CREW. Universal se totiž bude podílet na distribuci jeho debutové desky Navždy Mladý, která bez debat patřila mezi nejočekávanější projekty letošního roku.

Zayo je na slovenské scéně tak trochu kuriózním případem. Jeho styl je opravdu osobitý a svébytný, snad všechny jeho hostovačky si během několika posledních let získaly přízeň fanoušků a posluchačů. Ve vzduchu se ale vznášela otázka, zda se mu povede zaujmout i s celým autorským projektem. Trefně pojmenovaná deska Navždy Mladý je už konečně venku a my se pokusíme odpovědět.

Silný a nezaměnitelný vokál

Jak už jsme naznačili výše, Zayova barva hlasu spojená s jeho originálním projevem vytváří flows, které skvěle reflektují současné dění ve světovém rapu. Můžeme pokračovat trochu odvážným tvrzením, že jde o něco, co na naší a slovenské scéně docela dlouho chybělo. A v době, kdy hitparádám po celém světě vládnou skladby jako Gucci Gang od Lil Pumpa nebo FEFE od Tekashiho 6ix9ineNicki Minaj nejspíš nastal ten pravý čas.

Nechceme nic srovnávat, ale celým Zayovým debutem prostupuje pocit, že právě Tekashi mu byl v některých ohledech velkou inspirací. To by ale bylo naprosto v pořádku, protože ruku na srdce; kdo jiný by měl být mladému slovenskému rapperovi lepší a vhodnější inspirací než právě newyorský rapper, který svůj první úspěšný singl vydal rovněž pod hlavičkou FCK THEM a se Zayem se objevil například na Dalybově singlu Jaguare.

Uvolněnost a originalita

Zayo si nezakládá na propracované lyrice a silném sdělení. Je tedy jasné, že starší příznivci žánru se na jeho tvorbu nejspíš i dál budou dívat tak trochu skrz prsty. I to je ale v pořádku. Tahle hudba určitě není pro každého, ale skvěle reflektuje postoje nejmladší generace. Zayo jako interpret pracuje především s náladami, a to se mu tady daří opravdu mistrně.

Hned při pohledu na booklet je vlastně jasné, o jaké album se asi bude jednat. Za hravým designem coveru byste nějaká hlubší témata nejspíš opravdu nehledali. Jak už jsme zmínili, Zayova síla je úplně někde jinde. A klidně se vsadíme, že i ti, pro které Zayova tvorba není úplně tím správným šálkem čaje, si budou u skladeb jako TUTU nebo In Da Club nenápadně pokyvovat hlavou.

Hosté a produkce

Pokud jde o hosty, Tekashi se tady bohužel neobjevil. Samozřejmě ale nechybí Samey Dalyb z rapperovy domácí formace. Produkce je neskutečně trendová, ale zároveň stále originální. Velkou stopu tady zanechal talentovaný hudebník Nuri z další mladé slovenské formace, KHANS. Na skladbě EDAY se tahle partička objevila v kompletním složení, a to v rapové, pro ně trochu netypické, poloze.

Nejvýraznějším hostem je tady ale samozřejmě Yzomandias, ústřední postava kolektivu Milion +. Píseň YYASMIN je neuvěřitelně atmosferická a prozrazuje nám jeden z klasických příběhů ze Zayova života. Yzo a Zayo společně tvoří velmi funkční tandem, to už jsme mohli slyšet i v minulosti.

Konečný verdikt? Navždy Mladý je velmi dobře fungující deska, u které nemusíte příliš přemýšlet nad lyrikou a metaforami. Ale to vůbec nemá být výtka. V dnešním uspěchaném světě potřebujeme takovou hudbu jako sůl. Možná bychom se totiž všichni mohli brát o trochu méně vážně.