RECENZE. Rook je zpátky na svém hřišti

Pardubický Rook je na scéně už deset let. Patří k první vlně umělců, kteří vzali za svůj žánr grime už v době, kdy v Česku začal tvořit jeho přední představitel Smack.

Rook během let vydal hned několik více či méně úspěšných projektů, jeho kariéru ale provázelo i několik pauz. Dalo by se říci, že trochu hledal své hudební já, i dnes se totiž opět věnuje dost specifické a úzce zaměřené muzice. Drum and bass má v našich končinách značnou a silnou tradici, rap do těchto přímočarých a tvrdých podkladů je ale úkazem dost originálním. A vypadá to, že právě tady se Rook nakonec našel. Takový zvuk tady totiž nemá nikdo jiný.

Vítejte na hřišti

Jeho nejnovější projekt PLAYGROUND 2 navazuje na stejnojmenné EP z roku 2016. Stejně jako tenkrát i teď spojil síly s producentem a rapperem P.E., jenž momentálně pobývá na britských ostrovech. Jeho produkce spojuje nebývalá přesnost, syrovost a na české poměry i docela slušná dávka hudební exotiky. Na skladbě Back2Back PEman představil dokonce i svoje skills na mikrofonu. A desce to rozhodně neuškodilo.

Jinak se ale Rook znovu ukazuje jako naprosto samostatná entita. Jediné další asistence si tady střihli Idea z Ty Nikdy a rapperův dlouholetý parťák Wako, který se sice v současnosti věnuje trochu jinému zvuku, společně jim to ale pořád funguje zatraceně dobře. Doufáme, že se v blízké budoucnosti dočkáme nějakého jejich společného projektu.

Pokud jde o rapovou účast zlínského Idey, pro mnohé posluchače se může jednat o docela velké překvapení. Tihle dva ale na kontě už jednu spolupráci mají. Ta se objevila na Rookově loňském mixtapu Vítr v bedně, kde Idea obstaral jednu z produkcí.

Nic než strikce

Pokud jde o koncept nového počinu, prakticky celé se to nese v syrové atmosféře se silným důrazem na strikci. Nekompromisní bars a přesné frázování. V tom by Rook mohl leccos naučit nejedno zavedené jméno na domácí rapové scéně. Na prostoru deseti plnohodnotných skladeb se setkáme s nespočtem značkových flows, které tady jenom těžko někdo napodobí.

Rook ale nemá problém ani se storytellingem, i když ho pojímá poněkud netradičním způsobem. Ve skladbě Mafie nečekejte žádné laciné příběhy z pseudo gangsterského světa. Rapper vzpomíná na počítačovou hru svého dětství, jedinou českou Mafii, která dobyla svět. Během celého tracku najdeme i spoustu cutů ze samotné hry a když se Rook vcítí do jejího hlavního hrdiny Tommyho Angela, je to prostě geniální zážitek. Člověk hned dostane chuť si po letech zase zahrát alespoň jedno kolo jízdy.

Kam to bude?

V tracku Hodiny H (vysamplovaná Marie Rottrová a její skladba Hodina H – ta si ji zase vypůjčila od Bee Gees a jejich Stayin’ Alive) se potom dočkáme i docela svérázného ponaučení. Rozhodně se ale nejedná o typickou skladbu pro kluby, dostaneme spíše jakousi sondu do odvrácené stránky nočních měst. Na jedničku.

Rook na tomto projektu definitivně dokázal, že mu nedělá problém ani projekt delšího formátu a díky velmi specifickému zvuku má rozhodně co nabídnout nejednomu posluchači, kterému jiný současný tuzemský rap třeba nemusí příliš vonět. Jsme zvědavi, kam se tento zvuk vyvine dále.