Češi zkouší kouřit jinak, ukázal průzkum


glo

Alternativy tradičních tabákových výrobků si poměrně rychle našly místo mezi českými spotřebiteli a dobývají český trh. Jak ukázal aktuální průzkum agentury IPSOS, nejvyšší znalost i zkušenost zaznamenaly e-cigarety a zahřívaný tabák, naopak nikotinové sáčky si své místo na trhu teprve hledají. Průzkum agentury IPSOS probíhal v průběhu října 2019 na reprezentativním vzorku 521 respondentů.

Změna trhu

Tabákový trh se v posledních letech výrazně mění. Zásadní legislativní omezení i negativní vnímání kuřáků společností je po západních zemích už i v Česku důvodem, proč se kuřácká komunita odklání od tradičních tabákových produktů a hledá vhodné moderní alternativy.

Těch v posledních letech stále přibývá. Jakou s nimi mají Češi dosavadní zkušenost, zjišťoval průzkum agentury IPSOS, jehož zadavatelem je společnost British American Tobacco, která v tomto segmentu na český trh dodává dva produkty – zařízení na zahřívaný tabák pod značkou glo a novinkově pak i nikotinové sáčky LYFT.

Výsledky průzkumu

Z výsledků exkluzivního průzkumu vyplývá, že e-cigarety, které jsou na trhu nejdelší dobu, zná 93 % dotazovaných kuřáků, respektive 61 % je i vyzkoušelo. Následuje je zahřívaný tabák (glo / iqos), o kterém slyšelo 86 % a 50 % respondentů jej vyzkoušelo.

Třetí příčka patří žvýkacímu tabáku, kde se znalost pohybuje okolo 85 %, avšak přímou zkušenost s ním má jen 21 % dotazovaných, a to častěji muži než ženy. Všeobecně je znalost tabákových alternativ větší u mladších lidí do 35 let s vyšším vzděláním.

„Poměrně vysoká znalost kategorie zahřívaného tabáku mezi českými kuřáky, ale hlavně jejich přímá zkušenost s ním, je pro nás povzbudivá. Potvrzuje, že čeští spotřebitelé jsou velmi otevřeni novinkám a mají o alternativy tohoto typu velký zájem. Před dvěma lety tyto produkty Česku nikdo nepoužíval, dnes mají 160 tisíc loajálních pravidelných uživatelů. Pokud jde o glo, právě jsme překonali hranici 50 tisíc prodaných zařízení. Stále nás ale čeká dlouhá cesta, pokud jde o celkový podíl na trhu. Očekáváme, že během následujících pěti let se k novým kategoriím produktů přesune 20 procent konzumentů,“ uvedl k aktuálním datům Tomáš Tesař, manažer komunikace British American Tobacco.

LYFT

Na českém trhu se nedávno objevila i další forma prostředku užívání nikotinu. Jde o nikotinové sáčky LYFT, které vycházejí z tradice švédského snusu, ale na rozdíl od něj tato novinka neobsahuje tabák.

LYFT je vyroben z vysoce kvalitních surovin – kromě nikotinu obsahuje vodu, eukalyptus, celulózová vlákna z borovice, aromatické látky a sladidla. Ačkoli se na českém trhu novinka LYFT teprve rozkoukává, překvapivě její znalost prokázalo v průzkumu 40 % dotazovaných, přímo ji pak vyzkoušelo 11 % z nich.

„Výsledky znalosti LYFTu nás velmi mile překvapily. Jedná se totiž o produkt, který jsme na trh uvedli opravdu nedávno. Nikotinové sáčky LYFT si vkládáte do úst pod horní ret, pohodlně a diskrétně tak lze užívat nikotin na cestách či v práci. Pro ty, co holdují nikotinu, je to další cesta k budoucnosti bez kouře,“ dodal Tomáš Tesař.





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě