Banger Reviews: Refew – Ofiko Mixtape

Jeden z nejmladších rapperů ve hře, libeňský Refew, se ve světle reflektorů nepohybuje zase tak dlouho. Na svůj věk toho má ale za sebou poměrně dost. Naposledy jsme všichni bohatě zaznamenali menší kauzu ohledně výměny labelů; z BiggBoss na Blakkwood. Taková změna každému po chuti být nemusí, zbrusu novému mixtapu Ofiko bychom ale všichni měli dát šanci bez jakýchkoliv předsudků.

Na úvod rovnou přiznávám, že tenhle počin mě osobně hodně baví. Jediné větší mínus je pro mě skutečnost, že hodně položek z tracklistu všichni důvěrně známe, protože na internetu už nějakou tu chvíli rotují.

Celkem jsme se pak dočkali 13 věcí, přičemž největší stopu zde zanechali beatmakeři Norbert Ronin Choppin. Svou trochou do mlýna přispěli také LerykFosco Alma nebo legendární DJ Wich. Z hostů zde najdeme hned dvakrát Resta, pokračujeme s DelikemElpem nebo Protivou. Konkrétně ten se objevil v megaremixu k pilotní skladbě Ofiko, která řadíme k těm podařeným. Striktní bars servírované do klubového beatu a jeden z nejchytlavějších refrénů poslední doby – v podání slovenské Mons Berry. Slušná nadílka.

Zpěv patří k Refewovým nejsilnějším zbraním. Následuje text, který dokáže proměnit v opravdu ostrou munici, pokud tedy chceme zůstat u žargonu armádních techniků. Má co říci a přes svůj relativně nízký věk nabízí nezvykle vyzrálý pohled na svět. Skladby jsou vyvážené. Některé vsázejí na storytelling, jiné spíše na chytlavou melodii. Občas se podaří spojit obojí, jako například v gamblerské záležitosti Jednou to dá, v níž se kromě Blackcocka vyznamenal Boy Wonder.

Tenhle mixtape vznikal zčásti ještě pod pražským labelem s dvěma písmeny B, těžko tedy říci jak moc umělcovu tvorbu do budoucna ovlivní jeho absence. Na druhou stranu se zde z rosteru BiggBossu objevil jen brněnský Maniak. Pokud jde o Blakkwood, setkáme se zde s poměrně větším mančaftem, ať už je řeč o rapperech nebo o producentech. Buď jak buď, jedno zůstává neměnné; Refew má velký talent a do budoucna určitě nabídne věci, které si pozornost zaslouží.

√ 7,5/10

ofiko-cover-web