Velkoformátové intenzivní dobrodružství. Jak si stojí komiks Tomb Raider Archivy S.1? (Recenze)

Velká prsa, vlasy do copu, krátké kraťásky a za pasem dvě bouchačky. Kdo by podle tohoto popisu nepoznal legendární Laru Croft? Lara k nám poprvé zavítala v roce 1996 v podobě herního titulu Tomb Raider a většina z vás ji zná kromě několika videoher i jako hrdinku celovečerních filmů v hlavní roli s Angelinou Jolie. Ale možná jste doposud ani nevěděli, že existuje také komiksová série, plná dalšího dobrodružství.

A právě na komiksovou verzi této krásky se zaměřilo nakladatelství Comics Centrum a k dvacetiletému výročí této bojovnice si pro nás připravilo velice speciální záležitost. Tou je soubor komiksů, konkrétně sešitů 1-15, jenž vyšly v letech 1999-2001. Archivy S.1, jak se kniha jmenuje, vyšla za velkou louží v roce 2016 a nyní přichází na náš trh s českou lokalizací.

Hned ze začátku je nutno podotknout, že se jedná o knihu velkoformátovou. Rozhodně tedy nepočítejte s tím, že si ji vezmete do batohu někam na cesty, nebo že ji budete držet v posteli nad hlavou (pokud tedy nechcete spojit usínání s posilováním). Po prvním otevření knihy vás uvítá předmluva od Andyho Parka. V ní se dozvíte spoustu zajímavých věcí, například jak se Andy dostal ke kreslení komiksu Tomb Raidera nebo co pro něj Lara znamená.

Kromě prvních patnácti sešitů a úvodního slova Andyho Parka naleznete v knize také velkou galerii obálek a komiks, který doprovázel vydání vůbec prvního herního Tomb Raidera. SEGA v roce 1996 vydala krátký příběh v britském časopisu Mean Machines a vy ho naleznete v knize lokalizovaný do českého jazyka.

V jednotlivých sešitech se Lara honí po vzoru Indiana Jonese za bájnými poklady. Víc než poklad je ale většinou zajímavější průběh výprav. Ty se odehrávají na exotických a krásných místech – prostě radost číst. Tady je nutno vychválit spolupráci Andyho Parka a Dana Jurgense, jenž měl na starosti scénář. Komiksovou sérii Tomb Raider se jim podařilo odpálit opravdu výtečně a zajímavé příběhy jdou ruku v ruce s poutavou kresbou.

Čtení prvního svazku archivů není nijak náročné a zvládne ho i mladší čtenář. Lara je zkrátka skvělý oddychový komiks. Jen krásná kresba a pořádná akce! Navíc zpracování knihy Archivy S.1 je luxusní. Obří pevná vazba se bude naprosto vyjímat ve vaší knihovně. Potěší i příznivá cena, jelikož Comics Centrum doporučuje 1.300,- Kč, ale na jejich stránkách lze knihu zakoupit za 910,-Kč, což je naprostý unikát na tento formát.

Závěrem jedno důležité upozornění. Pokud ještě Archivy S.1 nemáte, moc dlouho neotálejte. Už nyní pracují v nakladatelství Comics Centrum na překladu knihy Tomb Raider Archivy S.2. Předpokládané vydání je na konci října, tak abyste jedničku stihli přes léto vůbec přečíst.