Supreme: Historie milovaného i nenáviděného brandu

Skateboarding značka Supreme je v posledních několika letech extrémně populární i v našich končinách. Tenhle brand ale vzniknul v New York City už v dubnu roku 1994. Původní vize pracovala především právě se skateboardovou, hip hopovou a také rockovou kulturou. Značka jednoduše cílila na mladou generaci, a to jí vlastně zůstalo dodnes.

Hon za exkluzivitou

Zakladatelem Supreme je byznysmen a módní návrhář James Jebbia, který se sice narodil ve Spojených státech, když měl ale jeden rok, přestěhoval se s rodiči do Británie. Tam prožil celé dětství a období dospívání, v devatenácti se ale rozhodl vrátit do své domoviny. Komunita skaterů mu byla blízká už tehdy, brzy se seznámil se Shawnem Stussym (pozdějším zakladatelem stejnojmenné značky) a rozjel svůj první retailový krámek. Tehdy ještě prodával směsku různých značek, brzy si ale uvědomil, že pokud chce uspět, bude se muset nějak profilovat.

Tak v roce 1994 vznikla značka Supreme. James si tehdy pronajal prostory bývalého kancelářského komplexu na manhattanské Lafayette Street, kde otevřel historicky první obchod s ikonickým označením. Jak se ale z malého obchůdku stal celosvětový módní fenomén? James se inspiroval svým starým zvykem z Anglie. Vždycky, když tam vyrazil nakupovat oblečení, skončil v nějakém malém zapadlém krámku s dost limitovanou nabídkou. A právě takový přístup stojí za úspěchem Supreme. Jasně, nemůžeme všechno svádět jen na pocit exkluzivity, minimálně zde ale hraje obří roli.

Dlouho jen jeden

Opravdu cool obchod je pro mě ten, který sice v podstatě nabízí věci, které nosí všichni, nenajdete v něm ale jména žádných velkých značek a výrobců.

Tohle jsou Jamesova slova. Jeho plán perfektně zafungoval. Značka Supreme si pomalu budovala věhlas.

James měl blízko hlavně ke skateové komunitě, brzy se ale dostal i do podvědomí indie rockových kapel a hip hopová kultura na sebe nenechala dlouho čekat. Uskupení jako Dipset, kteří byli na přelomu tisíciletí v New Yorku extrémně populární, vzali Supreme za své. Ze značky se stal hit, i když zatím převážně lokální. Stále totiž prodávala své zboží jen v tom jednom jediném obchodě.

Nové pobočky

Svou druhou prodejnu James otevřel až v roce 2004, tentokrát v Los Angeles. Dodnes zde najdete i vnitřní plochu pro skatery.

Díky své vnitrofiremní politice na světě ani dnes příliš vlastních obchodů Supreme nenajdete. Do dnešního dne má po světě Supreme otevřených jen šest poboček; kromě dvou zmíněných ještě jednu v Brooklynu, další v Paříži a v Japonsku. Většina obchodů se ale odehrává na internetu.

V první fázi samozřejmě na oficiálním e-shopu značky, kde se několikrát do roka objeví nové zboží, které je v devadesáti procentech případů během pár minut pryč. A pak do hry vstupují reselleři, tedy lidé, kteří zboží nakoupí a pak ho prodávají na internetu. Často za mnohonásobek ceny.

Kolaborace

Supreme je rovněž známá kolaboracemi s dalšími firmami. Když jde o další populární streetwearové nebo sportovní značky jako Bape nebo FILA, v pořádku. Když ale v roce 2017 vyšla společná kolekce se značkou Louis Vuitton, bylo to velké pozdvižení. Tato spolupráce získala pro Supreme novou dávku pozornosti ze strany široké veřejnosti i renomovaných médii.

Co přijde dál? Supreme už není jen o designu. Je to marketingový produkt. Obchodní artikl. Zdá se, že cokoli s ikonickým logem má vysokou hodnotu. Záměrně vytvořená nedostupnost a exkluzivita dnes prostě udávají trend. A někoho to může celkem štvát. Každý to vidí jinak, ale úplně jedno vám to nejspíš nebude.

architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě