RECENZE. Lil Wayne – Funeral

Lil Wayne alias Weezy F. Baby je jedním z těch rapperů, jejichž odkaz tady s námi bude už navždy. Od vydání jeho prvního studiového alba uplynulo neuvěřitelných dvacet let (listopad 1999). Od té doby se (nejen) v rapové hře leccos změnilo; a spoustu toho ostatně (na)pomohl změnit i on sám, Dwayne Michael Carter.

Jeho styl ovlivnil celou generaci rapperů (a nejspíš ne jen jednu) a jeho pracovní morálka je opředena mnoha legendami. Světu také představil takové hvězdy, jako jsou Drake nebo Nicki Minaj, v konečném důsledku vlastně třeba i Tyga. Poslední léta to měl Weezy dost složité, situace okolo jeho domovského labelu Cash Money Records rozhodně nebyla ideální. A na jeho tvorbě se to podepsalo.

V září roku 2018 byla konečně uzavřena jeho série alb Tha Carter, když její páté pokračování bylo labelem konečně uvolněno do světa. Na této desce přitom Weezy pracoval už od roku 2012. Aktuální desku Funeral přitom rapper poprvé oznámil fanouškům ještě během roku 2016, v době, kdy byla jeho soudní pře s Cash Money v plném proudu. Vypadá to, že se ale konečně vše vyjasnilo a Lil Wayne může vydávat jako svobodný muž a umělec. Album Funeral tak vychází pod jeho vlastním labelem Young Money Entertainment ve spolupráci s major vydavatelstvím Republic.

Co můžete čekat?

Celá deska začíná stejnojmennou skladbou Funeral. Ta samozřejmě začíná zvukem cvakajícího zapalovače, zvukem, který Lil Wayne doslova vytesal do světa hudebního umění. Možná vás překvapí silně melancholicky podladěný hlas. Lil Wayne ale rozhodně není smutný, spíše možná trochu naštvaný. A vlastně se mu nemůžeme ani moc divit. Někdo, kdo už bezpočet let tráví jednu dlouhou noc za druhou ve studiu, nejspíš není tou pravou osobou, jejíž alba byste měli držet pod zámkem. Filmová produkce z dílny R!O & Kamo taky dodává na dost hutné atmosféře.

Pokračuje se s Wayneovou striktní flow na skladbě Mahagony, kterou spoluprodukoval i legendární Mannie Fresh. Ten na přelomu devadesátých let a nového milénia platil za dvorního producenta Cash Money Records. Má na kontě některé z Wayneových největších hitů a podle všeho má rozhodně co nabídnout i dnešnímu mladému publiku. Weezy se tak vlastně trochu vrací ke svých kořenům v rapové hře. A my můžeme být jen rádi, legenda je zpátky doma.

Hosté a produkce

Mezi dalšími producenty se zde potom objevují jména, jako jsou Mike WiLL Made-ItBen Billions nebo třeba duo Cool & Dre. Kromě prověřených legend ale Weezy vsází i na ne až tolik známá jména. A pokud jde o hostující rappery a zpěváky, najdeme tady opravdu nesourodou směsku. Jména jako Big SeanLil Baby nebo 2 Chainz na tomto projektu asi nepřekvapí vůbec nikoho, co ale takový Adam Levine (ano, ten z popové kapely Maroon 5) nebo třeba zesnulý umělec XXXTentacion?

Jako výsledek vznikla deska s celkem čtyřiadvaceti stopami, což je na poměry dnešní hudební produkce zatraceně vysoké číslo. Vždyť celková stopáž dosáhla až na 76 minut! Lil Wayne a jeho muzika vás ale zkrátka neomrzí asi nikdy. Jeho neuvěřitelná práce s hlasem a především textařina, která využívá metafory těch nejpodivnějších rozměrů, to jsou prostě dva světové unikáty.