RECENZE. Yzomandias – Dobrá Duše, Srdce ze Zlata

Rok se s rokem sešel a Yzomandias přivádí na svět zbrusu nové studiové album. Pokud jde o kolektiv Milion+, zdá se, že nové levely jsou dobývány a pokořovány doslova každým dnem.

Předchozí, loňská deska Sbohem Roxano byla (minimálně pro nás v redakci) v mnoha věcech průlomová. Yzo definitivně potvrdil svou pozici na scéně a i těm posledním odpůrcům ukázal, že pokud jde o profesionalitu a branding, jen těžko se někdo v tuzemských poměrech může jeho labelu vyrovnat. Od té doby následovala řada dalších projektů a všechny nás navnadil i mixtape J. EDEN 2. Jakou cestou se tedy rapper vydává na nové desce?

Yzomandias je rap

Jednu věc je potřeba ujasnit hned na začátku. Yzomandias je rap. V době, kdy se umělci vyžívají v proplouvání mezi žánry (na tom ale samozřejmě není nic špatného), je to on, kdo i nejméně po jedenácti letech stále rapuje. A respekt si zaslouží už jen za tuhle často opomíjenou maličkost, protože Yzomandias je v českém prostředí ideálním symbolem pro to, co to vlastně rap je a především co jako žánr a kulturní fenomén reprezentuje. Jen řádek „dal jsem mámě pade, dal jsem mámě kilo“ má z hlediska symboliky rapu největší poselství na tuzemské scéně.

Cesta ze dna na vrchol má mnoho podob. A i když jsme všichni podobné příběhy slyšeli už tisíckrát, už ze své podstaty se nikdy nemůže jednat o pouhé klišé. Jedni mohou u zahraničního umělce obdivovat posun z ulice na vrcholky hitparád, v našem prostředí si ale mnohem větší obdiv zaslouží tvrdá práce, vize a neochota to vzdát ani po všech těch letech. Yzomandias dnes sklízí ovoce.

Slang

Pokud měla předchozí deska symbolizovat sbohem všemu, co Yzomandias ve svém životě nadále nechtěl, dává nám to dokonalý smysl. Nové album DDSZZ je opravdu diametrálně odlišné. Prolíná se jím tak nějak temnější atmosféra. Skoro to vypadá, jako by Yzomandiasovi došla s určitými věcmi trpělivost. To skvěle reprezentuje například záležitost Nezaprodat Se, Vydělat Cash, ve které rapper mluví o stále větším střetu mezi influencery a uměleckým světěm.

A tím se obratem dostáváme ke slangu. Yzomandias je PondonDon, Milion + je Švajčiarsko a konkrétně i motto NSVC je něčím, co se v rapperově tvorbě objevuje už dlouhé roky. A právě tahle konzistentnost nás extrémně baví. Neřeší se, zda a jak velká část publika pochopí často i podprahová sdělení. Skutečně je tady často potřeba číst (poslouchat) mezi řádky. Yzo má vybroušený styl lyrics, který bychom mohli označit za značkový.

Nerapuje ale stále o tom samém? Klasická výtka, ale není to vlastně dokonce žádoucí? Yzo objevuje stále nové flows a koncepty, v přímém přenosu nám ale také definuje svůj životní styl. O penězích už rapoval někdy okolo roku 2007, a tak se zase dostáváme už k té výše zmíněné konzistenci.

Zahraniční spolupráce

Zahraniční spolupráce jsou něčím, co se na tomto albu projevilo zatím nejzásadněji za Yzovu kariéru. Nechybí tady Żabson ze sousedního Polska, zástupci italského Dark Polo Gangu, německý Eight O nebo britský driller Dimzy. Z československé scény zase máme možnost slyšet DMS nebo Ektora, a to samozřejmě nemusíme zmiňovat podstatnou část roasteru M+.

Yzomandias se tentokrát ještě více vyprofiloval jako plnohodnotný umělec, který zůstává za všech okolností věrný rapovým kořenům. Deska je striktnější a stejně tak i temnější. A hitparády jsou opět bořeny. Zaslouženě.