RECENZE. Lil Peep – EVERYBODY’S EVERYTHING

Posmrtná alba budou vždycky tak trochu kontroverzním tématem. Jedni je milují – vždyť přinášejí novinky (nebo alespoň nové předělávky) od našich oblíbených umělců, které jsme ztratili. No a jiní jim zase nemohou přijít ani na jméno – v těchto případech potom nejčastěji padají pojmy jako kalkul, hyenismus a tak podobně. Názor si každý musí utvořit vlastní, v tuto chvíli je ale už jasné, že hvězda v předloňském roce zesnulého Lil Peepa (vlastním jménem Gustav Elijah Åhr) od té doby vlastně neustále stoupá. Ano, je to trochu smutné, když je hudební umělec nejvíce doceněn až po své smrti, ale takoví už my posluchači občas prostě jsme.

Kompilace a dokument

Právě posmrtná alba nám přinášejí možnost velmi specifického druhu ohlédnutí zpět. A občas z toho vlastně až mrazí. Když si uvědomíme, jaký byl konkrétně Peepův životní příběh a konec, dostávají jeho lyrics najednou úplně nový rozměr a formát.

Tohle album (nebo spíš hudební kompilace) vyšlo společně se stejnojmenným filmem (který byl díky DJ Pufflickovi úspěšně promítán i u nás v České republice) a dává dohromady nahrávky z různých fází Peepovy hudební kariéry. Spolupráce s Rich The Kidem nebo producentem Diplem je možná něčím, co byste tady nečekali. Některé ze skladeb se tak dostávají vůbec poprvé na streamovací služby v rámci oficiálního vydání. A Gustavův životní odkaz se tak neustále nadále rozšiřuje.

Staří známí i nečekaná jména

Tento projekt nám ale přece jen Lil Peepa představuje v docela novém světle. Ne pouze jako umělce se silně emotivní muzikou. Jeho příběh je nám tady odhalován právě prostřednictvím nejrůznějších hudebních kolaborací. Nechybí tady jména, jako jsou NedarbFish NarcBighead nebo Smkeasac.

Objevuje se tady například i skladba Keep My Coo, kterou Peep vydal už v roce 2014 na Soundcloudu, později ji ale zase smazal. Jeho styl byl tehdy ještě poměrně jiný (docela bychom si troufli tipovat na určitý vliv od BONESE). Zároveň tak prostřednictvím kompilace můžeme sledovat i kreativní cestu jeho stylu.

Dává to smysl

Kdo je tedy vlastně Lil Peep? Po zhlédnutí tohoto dokumentu a hudební kompilace bychom si možná všichni mohli tuhle otázku položit. A pokud jste si na ni v podvědomí už snad odpověděli někdy v minulosti, vsadíme se, že tentokrát bude vaše reakce alespoň trochu jiná. Jak už jsme naznačili výše, Gustav se nám na tomto prostoru představuje jako naprosto komplexní osobnost a celý kult kolem jeho hudebního a kulturního odkazu najednou dává ještě větší smysl.

Dokument si navíc můžete pořídit například v rámci distribuční sítě iTunes, takže to rozhodně doporučujeme nakoukat a naposlouchat. Oba projekty spolu totiž doslova jdou ruku v ruce. Právě tohle nás na albu v redakci baví asi nejvíce; nejedná se jen o směsku nevydaného materiálu, který někdo poskládal dohromady bez ladu a skladu. Pokud máte klíč (dokument vám napoví), uděláte si dost jasnou představu o tom, kdo Lil Peep vlastně byl, co ho formovalo a ovlivňovalo. A takový pohled do zákulisí si podle nás zaslouží každý umělec.

Není pochyb o tom, že Lil Peep ovlivnil celou dnešní generaci umělců. Jeho kariéra sice nebyla nejdelší, zato ale měla zásadní dopad. Budiž mu země lehká.