Příběh české značky: Šípek&Špalek. V designu neexistují hranice

Českou značku Šípek&Špalek založili na konci loňského roku dva kreativci Jan s Martinem, kteří se snaží přinést nové pohledy na design světelných objektů. Jak to celé vzniklo?

Za náklonnost ke kreslení a designu již od útlého věku vděčí Honza Šípek do jisté míry svým rodičům, kteří se v tomto prostředí pohybují. Zlomovým bodem pak bylo studium na uměleckoprůmyslové sklářské škole, kde se při studiu skla a světelných objektů utvrdil v tom, že právě toto zaměření bude jeho budoucí profese. Po úspěšném absolvování studia nastoupil na pozici designéra jedné sklářské firmy. Začal na domácí scéně a poté se přesunul sbírat další zkušenosti do asijského Hongkongu. Jeho poslední zahraniční destinací pak byla Dubaj, kde se potkal s Martinem.

Martinovo zaměření se formovalo poněkud delší dobu, kdy ještě na vysoké škole, kde studoval mezinárodní obchod, neměl úplně jasno o svém budoucím působení. Jedno ale věděl jistě – z důvodu četných zahraničních praxí během studia, kde postupně v rámci sbírání zkušeností vystřídal různé praktikantské pobyty v Portugalsku, Německu a Anglii, věděl, že by i při svém hlavním povolání rád využil nějaké možnosti podívat se opět do ciziny. Po úspěšně absolvovaných státnicích pak zamířil na sever Čech do stejné sklářské firmy jako Honza, kde zanedlouho dostal příležitost vyrazit jako obchodní zástupce na blízkovýchodní trhy. Měl na starosti trhy Blízkého východu v čele se Spojenými arabskými emiráty a také vzdálenější Indií. Jak Honza, tak i Martin bydleli a pracovali tou dobou v Dubaji a vznikla myšlenka společného podniku.

Dynamika

Protože viděli ve společné spolupráci potenciál budoucího rozvoje, začali postupně přemýšlet, jak na to. Nejdříve se nápad tvořil pouze v jejich hlavách, až pomalu přešel v realizaci. V červnu loňského roku se vrátili zpátky do rodné vlasti a začali pracovat na vlastním projektu. Výsledkem pak bylo dva dny před Štědrým dnem založení firmy Šípek&Špalek. A to bez jakékoli pomoci zvenčí. Nikdo jim nevymýšlel logo, nepřipravoval žádnou strategii ani marketingový plán. Všechno vzali od píky a jsou za to vděční.

„Je to velká zkušenost a i když bylo plno věcí špatně, z chyb jsme se ponaučili. Zpětně je pak znát i dynamika našeho vývoje, kdy některé věci, které jsou třeba i jen pár měsíců staré a které jsme v dané době považovali za nejlepší možný výstup, už dnes tak nevnímáme a stále se ve své tvorbě posouváme. Vnímáme, že v designu neexistují hranice, které by člověk překonal a dál už by to nešlo,” říká Martin.

V čem jsou jiní?

Kromě toho, že značku vybudovali úplně sami, nemají úplně jasně definované role a jejich vliv na dílčí aktivity se silně prolíná. „Každý máme sice to svoje, ale jeden druhému do toho hodně vzájemně zasahujeme. Já Honzovi do toho, jak by měla svítidla vypadat, a on zase mně, jak bychom měli přistupovat k jednání se zákazníky, jaký by měl být směr firmy apod. Přijde mi, že jsme si fakt sedli a skvěle ta spolupráce funguje. Výsledek je pak fúze společné aktivity, kdy je mnohdy složité zhodnotit, kdo, co a jak ovlivnil,“ říká Martin.

Zakázka v Dubaji, trofeje a zajímavá spolupráce

Aniž by to oba čekali, první velká zakázka na sebe nenechala dlouho čekat. Právě pracují na unikátní zakázce, kterou budou na podzim instalovat v jednom z hotelů v Dubaji a pár dalších je v jednání. Z kolekční linky jejich tvorby pak za zmínku jistě stojí návrh a realizace trofeje pro Hokejistu sezóny, kterou si odnesl Milan Gulaš, nebo cena pro vítěze tenisového Advantage Cars Prague Open, kterou získal Lukáš Rosol na pražské Štvanici. Kromě těchto zakázek navázali spolupráci také s českou firmou Gravelli, která se zabývá výrobou unikátních betonových objektů pro interiér i exteriér.

Aktuálně spolu vyvíjí sérii svítidel, která v sobě kombinují prvky skla a betonu. „Máme rádi spojování materiálů, takže by v budoucnu mohla vzniknout svítidla v kombinaci se dřevem nebo různými kameny či kovem,“ říká Honza. I přesto, že je Šípek&Špalek mladá firma, její potenciál se již začíná projevovat a je velmi pravděpodobné, že o nich v budoucnu ještě hodně uslyšíme.

architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě