Příběh české značky: Samurai shot. Bylo to vietnamské peklo

Samurai shot je přírodní poctivý nakopávač, který vás nabije energií a podpoří vaše trávení. Jeho autorem je Jaromír Horák, jediný Čech přijatý do Mezinárodní asociace čaje. A také zakladatel festivalu Čajomír.

Jak se Samurai zrodil?

Kouzlo čaje objevil Jaromír zhruba před patnácti lety v divadle, kde dělal kulisáka. Tehdy přestal pít a kouřit a hledal nějakou alternativu. „Přestal jsem pít a začal jsem se dopovat čajem. Doslova se přepíjet, až mi bylo blbě. Ale jeho účinky mě natolik oslovily, že jsem se o něj začal zajímat víc. To byl první impuls k vytvoření Samurai shotu,“ vysvětluje.

„Když jsem přijel do čajovny v Jirkově, kterou měl jeden Vietnamec, na uvítanou mi dal malou mističku vietnamského zeleného čaje. Byla to síla, když jsem se napil, vystřelily mi oči jak v Tom&Jerry a poznal jsem tak rychlý příval energie jako nikdy předtím. Oba tyto impulzy mě po letech dovedly k nápadu vytvořit Samurai shot,“ vzpomíná.

Jaromír se postupně začal stávat odborníkem, rozjel cateringovou firmu, se kterou objížděl festivaly, školu čaje a festival Čajomír fest, který letos oslaví desáté narozeniny. Postupně získal jako jediný Evropan členství v Mezinárodní čajové asociaci (World Tea Union), kde měl možnost poznat nejvyšší světovou úroveň čajů.

Začátky byly trochu peklo

Vůbec prvním čajovým nakopávačem, který Jaromír vytvořil, byl Bitter green, velmi hořký a silný nápoj. „Testoval jsem ho v čajovnách a jezdil s ním po festivalech. Tenkrát měl Samurai shot ještě pracovní název, říkali jsme mu „vietnamské peklo“, ale pod tím názvem by asi nebylo nejšťastnější náš produkt dnes prodávat. Dávali jsme ho do malých mističek a měl velký úspěch. Značku Samurai shot jsme pak rozjeli s kolegou Martinem Solničkou jako crowfoundingovou kampaň, pěkně zespodu. Začali jsme přijímat první předobjednávky na ještě neexistující produkt, natočilo se video a vyšlo to. 17. července to budou tři roky, co jsme dokončili první várku,“ vypráví Jaromír.

Prvotním plánem bylo vytvořit malou porci vysoce koncentrovaného čaje, který by dodal člověku rychle energii, něco jako espresso, ale se silnějším účinkem. „Na našich letáčcích můžete vidět srovnání, kolik má který shot theinu (specifikace kofeinu). Účinek theinu je trošku jiný než účinek kofeinu u kávy. Kofein v kávě pumpuje krev a zatěžuje srdce, ale čajový kofein pomáhá spíše nabudit mysl a je dobrý na trávení. Pití čaje jako panáku je takové překlenutí od obřadního pití čajů z mističek k drinku, který si můžete dát rychle doma, v restauraci nebo baru,“ doplňuje Martin.

Český produkt, česká výroba

„Nápoje nám vyrábí certifikovaná výrobna v Jižních Čechách, která se zaměřuje na rostlinné extrakty. Jsou to fakt profíci. My jim dáme recepturu a oni nám podle ní všechno připraví,“ říká Jaromír. I skleněné lahve, ve kterých si mimo jiné můžete Samurai shot koupit, jsou od českého výrobce skla. Etiketu a grafickou podobu značky připravil Maťo Mišík, český hudebník a výtvarník.

Aktuálně si můžete vybrat ze sedmi druhů shotů. Jsou rozdělené na tři základní a čtyři speciální. Každý je vyrobený z jiného čaje a každý chutná jinak. Záleží, zda preferujete zelený čaj, černý čaj, hořký nebo sladký, kořeněný nebo více bylinný nápoj. Za ochutnávku ale stojí všechny. Pak už si jen dle svých preferencí vyberete, který vám chutná nejvíce.

Základní shoty:

Bitter green – nejsilnější, hořká varianta bez cukru. Shot je kombinací zeleného čaje s cesmínou velkolistou. První čaj, který dal základ všem ostatním.

Pure dark – bylinná chuť, jemně kyselkavá. Shot je vytvořený z černého čínského čaje Pu-Erh.

Sweet flower – varianta slazená třtinovým cukrem. Shot ze zeleného japonského čaje dochucený okvětními lístky růže, liči a grepu.

Ve speciální edici najdete například Matcha booster drink z japonského práškového čaje matcha, Masala spicy, který si můžete připravit v kombinaci s teplým mlékem jako klasickou masalu, kterou znáte z čajoven, Maté rio nebo White moon – delikátní bílý čaj s dochutí konopí, samozřejmě technického, které neobsahuje THC.

Energie sbalená na cesty i pití pro děti

Kromě klasických nápojů ve skleněné lahvi vyrábí Jaromír s Martinem také plechovku, která je vhodná jak pro řidiče, tak i studenty. „Tahat s sebou za volant skleněnou lahev není nic moc, tak jsme vymysleli variantu 250 ml, kterou si budete moci koupit běžně na benzínce nebo v obchodě. V nabídce je také Samurai lim-ča – limonáda z pravého čaje, která je vhodná i pro děti. Chtěli jsme udělat obyčejnou limonádu vedle Kofoly a malinkovky. Lim-ča má 3 % cukru a je vyrobená macerací neboli louhováním zastudena. Díky tomu je zbavena hořkých tříslovin. Ze Samurai shot si můžete připravit také ledový čaj, alko koktejl nebo horký nápoj, záleží na vás,“ doplňuje Jaromír.

„Během roku nás můžete potkat na celé řadě festivalů, například na pražské Náplavce. Jsme ale po celé ČR. Distribuujeme do sítě krámků s čajem a kávou Oxalis, najdete nás v obchodech se zdravou výživou nebo si Samurai shot můžete koupit na našem e-shopu či na pilulka.cz. Koketujeme i se zahraničím, ale zatím je pro nás prioritou český trh. Výhodou je, že podobný produkt neexistuje, tak je o něj velký zájem. Narazit na nás ale můžete také v barech. Spousta podniků ze Samurai shotu vyrábí vlastní koktejly,“ uzavírají Jaromír s Martinem.

Na závěr přidáváme tip na osvěžující letní koktejl: 

Saigon spirit drink. Foto: Samurai shot

Saigon Spirit

  • 0,04 l Bitter Green
  • 0,04 l vodky
  • 0,04 l hruškového džusu
  • 0,04 l sody
  • led
  • plátek limety
architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě