Gucci a hip hop: Nenávist, láska a zase nenávist?


Gucci Mane

Módní dům Gucci jistě není třeba nikomu představovat. Takže jen ve zkratce; založil jej italský obchodník a módní designér s kouzelným jménem Guccio Gucci. Bylo to v italské Florencii a psal se rok 1921.

Celý vznik značky byl tak trochu evropskou obdobou amerického snu. Pan Gucci pocházel z poměrně chudých poměrů a když si otevřel svůj první butik, určitě netušil, že svět módy změní jednou provždy. Díky tomu, jak se značka během desetiletí etablovala u smetánky i celebrit, se její jméno postupně stalo jakýmsi synonymem k úspěchu.

A tady už se dostáváme k našemu tématu. Hip hopová komunita byla vždy posedlá luxusem a na přelomu 80. a 90. let, když zažívala svůj největší rozmach, byla značka Gucci zkrátka a dobře číslem jedna.

Kdo je to ten Dapper Dan?

Když se budeme bavit o vztahu luxusních značek a hip hopové komunity, téměř vždy dojdeme až k záhadnému jménu Dapper Dan. Tento návrhář a krejčí z Harlemu byl v 90. letech minulého století vrchním stylistou těch největších rapových hvězd. Mezi jeho klientelu patřila jména jako Eric B.Rakim nebo třeba lidé z nechvalně proslulé Black Mafia Family.

Dan tehdy kupoval falešné látky s potisky monogramů a vzorů luxusních brandů a předělával je na vlastní okázalá díla. Uvědomme si, že rappeři a pouliční podnikatelé chtěli vždy vybočovat a poměrně skromné motivy tehdejších kolekcí Gucciho a dalších pro ně často byly prostě příliš nudné. Hra se za těch pár desítek let trochu otočila a Dan v loňském roce uvedl svou první kolekci přímo pro Gucciho:

Pokud mi dáte roli látky, můžu udělat cokoli, co budu chtít. Pro své klienty jsem dělal všechno, co jejich oblíbený návrhář prostě neměl v nabídce. Udělal jsem to tak, aby to vypadalo dobře a odpovídalo našim trendům. Udělal jsem to tak, jak by to ty značky samy nikdy neudělaly. Nikdy jsem si ale neuvědomil, jaký to bude mít dopad. Uspokojoval jsem prostě jen poptávku naší komunity.

Kult

Ale zpět k originálním kouskům Gucci. Pokud jde o texty rapperů, značka je dlouhodobě na čelním místě. Vln tady bylo několik. Když v roce 2006 značce z pozice kreativního ředitele vládl legendární Tom Ford, jeho designy jsme mohli vidět na všech od 50 CentaFabolouseJay ZhoDiddyho až po Eminema nebo Kanye Westa. Když ale o několik let později Ford z pozice odešel, značka lehce upadla. Její monotónní designy byly nezajímavé a svět si znovu zamiloval třeba kousky z dílny módního domu Versace.

V lednu roku 2015 ale do pozice kreativního ředitele Gucciho impéria nastoupil svérázný návrhář Alessandro Michele. Jeho designy často konkrétně reflektují pouliční módu a aktuální trendy nejen v popkultuře. Není tedy divu, že rapová komunita si značku po letech znovu zamilovala. Nazouváky, teplákové soupravy a sportovní čelenky. To jsou příklady kousků, které byste před pěti lety v kolekcích Gucci hledali marně. A jak už jsme zmiňovali výše, vlastní kolekce se dočkal právě i ten Dapper Dan.

Tak vypadá láska, která by ještě chvíli mohla nerezivět. Otázkou je, jak se na značce poznamená nedávný nechvalně proslulý skandál točící se okolo otázky rasismu (psali jsme zde). Co myslíte?






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí