ROZHOVOR: Jak se Def Jam dostal do Česka a proč jsou současní rappeři novodobí pankáči?


Def Jam CZ

Někteří z našich čtenářů si určitě všimli, že poslední společný singl od dvojice SKiNNY BARBER a SenseyUniversal Boys, vyšel pod hlavičkou zbrusu nového labelu Def Jam Recordings Czech Republic. Jedná se přitom samozřejmě o přímou odnož legendárního amerického vydavatelství, u jehož vzniku stáli Russell Simmons a fenomenální hudební producent Rick Rubin.

Def Jam vzniknul už v roce 1984, od té doby pod ním svou muziku vydávala (nebo doposud vydávají) jména, jako jsou 2 ChainzKanye WestJustin BieberDMXLogic (ten americký), Big Sean a mnohá další. Ještě před přelomem nového milénia se vydavatelství spojilo s gigantem Universal Music Group a dnes platí za ten nejznámější hip hopový a urban label na světě.

Jak se ale dostal až do České republiky? O tom jsme si popovídali s tím nejpovolanějším – uměleckým ředitelem Universalu Jiřím Koubou.

Ve světě vydavatelství Def Jam platí za symbol toho nejlepšího, co nám žánr hip hopu během několika desetiletí nabídnul. Jak moc je náročné rozjet lokální křídlo něčeho takového? Prověřují si Američani lokální scénu?

Byla to poměrně rychlá akce. Díky našim rostoucím aktivitám v rapu a hip-hopu jsme se rozhodli oddělit naše popové akvizice a etablované umělce, kde máme formátově velmi rozevřené nůžky, a založit sublabel, který se bude primárně soustředit na urban, rap a hip-hop. V rámci Universal Music Group, jehož je americký Dej Jam součástí, je možné tento brand využívat i k lokálním aktivitám. Děje se tak již ve Francii, severských zemích nebo nově i v Polsku. Obecně řečeno aktivity Def Jam Czech Republic spadají pod křídla Universal Music Česká republika a budou se primárně soustředit na žánr hip-hop/rap s vlastním A&R týmem.

Momentálně do vašeho rosteru patří pouze Sensey a SKiNNY BARBER? Jaké jsou vaše plány do budoucna? Rozjíždíte už jednání s dalšími jmény?

Ano, je to tak. Výhledově máme v plánu náš roster průběžně rozšiřovat a dávat tak šanci mladým talentům prosadit se. Dodat jim kvalitní zázemí a servis k uměleckému růstu. Jak jsem již zmiňoval, v blízké budoucnosti chceme rozšířit náš A&R tým, který se bude specializovat přímo na rap a podílet se na talent scoutingu a managementu nových akvizic.

Co pro vás musí splňovat kvalitní umělec? Samozřejmě kromě hudebního talentu.

Pro mě osobně musí mít kromě talentu a charismatu i jasnou vizi, kam chce hudebně i kariérně směřovat, a musí být v co nejvyšší možné míře pracovitý a aktivní. Jako manažer mám rád polohu, kdy „svého“ umělce pouze usměrňuji, aby z dané cesty a směru nesešel a nevybočil. Jsem přesvědčen, že dnešní doba už umělým produktům nepřeje a přát nebude, proto je důležitá autenticita a to, aby byl daný umělec „real“, aby to šlo skutečně z něj. Dále pokora a vědomí vzájemné důvěry.

Znamená nálepka Def Jamu pro českého umělce nějakou šanci spolupracovat se zahraničními jmény? Nebo lokální divize nejsou nijak propojené?

Universal Music Group v posledních letech aktivně propojuje jednotlivá teritoria. V roce 2018 dokonce vznikla nová vysoká A&R pozice v rámci Evropy, kam spadají například Švédsko, Dánsko, Norsko, Itálie, Německo, Polsko a Rusko atd., která má za cíl aktivně pracovat na kolaboracích a featuringu mezi jednotlivými zeměni. V rámci Def Jam CZ tedy není vyloučeno, že ke spolupracím se zahraničními interprety bude v budoucnu docházet, jsme v úzkém spojení s jednotlivými uměleckými řediteli z evropských poboček a pravidelně se scházíme na berlínských konferencích.

Ve světě se dnes hodně mluví o tom, že umělci už nepotřebují major dealy – zejména díky streamovacím službám a podobným fenoménům. Co dnes dokáže velký label jako Universal, potažmo Def Jam umělci nabídnout?

Kompletní servis, vydavatelskou a distribuční činnost, management, booking, merchandising, spolupráce se značkami, PR a marketingové aktivity, jednoduše full management či jisté kombinované modulace těchto zmíněných aktivit.

V hip hopu jsme se v poslední letech stali docela silnou velmocí. Na YouTube mají tuzemští rappeři často srovnatelná čísla se zahraničními jmény. Čím si to vysvětlujete?

Nemyslím si, že by česká hip-hopová scéna nějak převyšovala v lokálních intencích podobně úspěšné interprety dejme tomu v Německu nebo Itálii. Ti velcí zahraniční hráči mají adekvátně vyšší počty zhlédnutí na YouTube a streamů na Spotify. Lokální hip-hop obecně napříč Evropou dělá ohromná čísla na streamovacích službách (Spotify/Apple Music) a na YouTube a Česká republika ani Slovensko naštěstí pro fanoušky rapu v obou zemích nejsou výjimkou.

Jaký je váš postoj k současnému rapu? Je to vaše „krevní skupina“?

Když budu mluvit o tuzemském rapu a jeho nové vlně, baví mě opravdu hodně a chovám k němu obrovský respekt. Fascinuje mě jeho progres a raketově rostoucí kvalita produkce. Baví mě na něm, že dokáže být přímočarý a velmi explicitní, zároveň dokáže být velmi emotivní. To jsou ty aspekty, které mě dříve bavily na alternativní scéně z přelomu devadesátých a nultých let, kdy jsem byl ve věku jako aktuální cílovka rapových umělců. Zastávám názor, že současní rappeři jsou novodobí pankáči, možná jen s tím rozdílem, že dnešní mladí rappeři nejsou zatíženi předsudky a nebrání se masovému úspěchu.






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli