Rocco a jeho bratři rozdávají klíče od Berlína


Die Schlüssel zur Stadt

Rok 2019 začíná berlínská umělecko-aktivistická skupina Rocco und seine Brüder velmi zostra: za necelé dva měsíce vypustila do éteru hned tři videa a rozvířila tím vody jak v domácí graffiti subkultuře, tak v oficiálním tisku. Během ledna se na Vimeu objevily první dva díly série Die Schlüssel zur Stadt, tedy Klíče od města, ve kterých aktéři geniálně kombinují společenský aktivismus s principy vycházejícími z graffiti – přivlastňování si veřejného prostoru a chladný vztah k vlastnickému právu a kapitalistickému řádu věcí.

Klíče jako symbol

V prvním, asi pětiminutovém videu, se v předmluvě popisuje zoufalá situace bezdomovců v Berlíně, eskalovaná faktem, že pro letošní zimu se dopravní společnost BVG rozhodla na noc uzamykat stanice metra, které byly lidem bez domova v tuhém mrazu oázou relativního bezpečí. Rocco a jeho bratři se (spolu se skupinou Dies Irae) rozhodli vzít věci do svých rukou a desítkám bezdomovců rozdali symbolické klíče od města – zažitý atribut starostů a nejužší elity se tak ocitl v držení druhého konce spektra obyvatel města.

Tyto klíče odemykaly mříže od stanic a dávaly tak lidem, jimž hrozí smrt mrazem (jen zdokumentovaných případů je v Berlíně více než 300), najevo, že město patří i jim. Kromě klíčů obsahoval balík, který bezdomovci dostávali, také svačinu, deku, poukaz na kafe, seznam doporučení, na co si ve stanicích metra dát pozor, a oranžovou výstražnou vestu.

Ta hraje hlavní roli i ve druhém videu nazvaném Arsch bewegen, Plakate kleben! (Zvedni pr*el a vylepuj plakáty!), ve které členové skupiny reagují na totální přesycenost veřejného prostoru reklamou, která z obyvatel města dělá pomocí peněz pasivní příjemce a odebírá jim nárok určovat vizualitu svého okolí. I tentokrát oranžová vesta funguje jako metafora klíče, jakýsi reality-hack, protože svému nositeli dává auru „oficiality“ a zbavuje ho podezření.

Začátkem února skupina pomocí paklíčů otevřela množství reklamních světelných boxů a místo původního obsahu v nich vyvěsila plakát s logem svého projektu: klíč stylizovaný jako ikonický vysílač na Alexanderplatzu. Kromě toho na každý box umístila i balíček, v němž dávala občanům paklíče a vesty s návodem, jak ve vyměňování obsahu reklam pokračovat a vystoupit tak z role pouhého přijímače a oběti komerčních aktivit. Jako bonus na každém lightboxu šipkou vyznačila, kde se dá odemknout.

Další akce

Rocco a jeho bratři za necelé tři roky svého „oficiálního“ (lze-li to tak nazvat) fungování zorganizovali podobných akcí značné množství a většinou se nebáli být velmi konkrétní v tom, co jim vadí. Problém gentrifikace zosobnili ve své kampani značkou Airbnb, jejíž logo různě stylizovali do prsou nebo varlat.

Problém fast fashion, devastující přírodní zdroje i životy pracujících na druhé straně zeměkoule zase okomentovali v instalaci Ripmark, kde parafrázovali značku oblíbeného řetězce s „módou“ za dumpsterové ceny. Zcela konkrétní politické vymezení pak formulovali v akci Modrohnědá vánoční pohádka, která byla namířená proti místní buňce ultrapravicové AfD, před jejíž sídlo Santa Claus donesl stromeček s nacistickou orlicí na špici.

Vybroušená forma jako nástroj

Všechny umělecké akce mají společnou silnou vizuální stránku. Kořeny v graffiti subkultuře nejdou zapřít (například Roccovy pieces jsou přímo definicí stylovosti), skupina tak vtipně a zároveň smysluplně parafrázuje zažité vizuální symboly, profesionálně zpracovaná videa ukazují tisk plakátů na sítotisku i adrenalin noční akce a zdá se, že si protagonisté dávají pozor, aby nesklouzli k levné satiře a ironii.

Stejně tak je potřeba ocenit nasazení, s nímž členové akce provádějí a které nezřídka vyžaduje nadstandardní zdatnost a odvahu. I přes to všechno se formální stránka nestává dominantní a činnost skupiny je silně konceptuální – výtvarnou formu používají jako nástroj ke kritice statutu quo.

Na hranici legality

Třetí publikované video dává vyhlídky na plodné zítřky: jedná se o trailer k celovečernímu filmu s názvem Blaues Licht (Modré světlo), který natočila Sophie Sonntag a který je zatím opředen tajemstvím. Média píší pouze o tom, že se bude jednat o žánr mockumentary, tedy fikčního dokumentu, jakým byl do jisté míry třeba Banksyho slavný snímek Exit through the gift shop.

Trailer napovídá že půjde o velký projekt na hranici legality, testující sílu soukromého vlastnictví. Termín „Blaulicht“ se v Německu také používá pro modrá světla policejních majáků. Zůstaňme tedy v očekávání věcí nadcházejících, o nichž vás budeme informovat.






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí