V čem tkví kouzlo HTM? Napoví rozhovor s Tinkerem Hatfieldem a Hiroshi Fujiwarou


Hiroshi Fujiwara, zakladatel designové skupiny fragment design, je nejuznávanější světový kurátor streetové módy. Jeho průlomový styl, který propojuje módu a sport, lidové s elitním a hudbu s designem, inspiroval celé generace kreativců. Stojí hned za několika z nejžádanějších produktů poslední doby, mezi které patří například Nike HTM kolekce, tenisky Air Trainer 1 a geniální soudobé projekty jako Roshe LD-1000.

Místopředseda oddělení Inovativního designu a speciálních projektů Tinker Hatfield, začal pro Nike pracovat v roce 1981 jako architekt prodejen. O čtyři roky později se začal věnovat designu bot, kde mu zkušenosti z oboru technické kresby a závodního běhu pomohly vytvořit jedinečný a provokativní styl. Hatfield, kterého nejvíc proslavila spolupráce s Michaelem Jordanem a úspěch Nike Air, zase a znova mění naše vnímání bot, jak sportovních tak i městských.

Zajímá vás jejich pohled na věc? Pak věnujte pozornost následujícím řádkům!

Co je podle vás HTM?

HF: HTM ukazuje, že když se ve spolupráci spojí nezávislé názory, výsledky můžou být intenzivní. Každý se věnujeme svému oboru. Tinker pracuje na svých projektech, Mark má plno práce s řízením firmy a já si na volné noze můžu dělat, co mě baví. Ale když jsme spolu, dokážeme vytvořit něco, co má často velký dopad.

TH: Business byl vždycky postavený na inovacích a věcech, které nikoho jiného předtím nenapadly. HTM je jednou z nejjasnějších cest k tomuto cíli. Je to pro nás neuvěřitelně přínosný projekt a je mi ctí být jeho součástí. Navíc je to zábava. Můžeme porušovat pravidla, komu by se to nelíbilo?

Jak se HTM během let vyvíjel?

TH: Nejdřív jsme původní design posouvali dál pomocí nečekaných barev a materiálů. Potom jsme ale začali mluvit o tom, co z HMT dělá projekt, který stojí za naše úsilí a čas, a naše vize se rozšířila. Samozřejmě, mohli jsme se soustředit na už existující verze jiných bot. Ale, mezi námi, opravdu jsme řešili hlavně použití nových technologií. HTM nám dalo možnost rychle reagovat na nové nápady and realizovat nové koncepty, které nezapadaly mezi ostatní klasické produkty. Pracujeme jako malý tým a to nám dává svobodu a flexibilitu abychom mohli experimentovat, což ve výsledku vede k tomu, že na trh přinášíme nové koncepty a technologie, často dřív než ostatní.

th--

První bota vylepšená HTM byla Air Force 1. Jak na ten projekt vzpomínáte?

HF: Před první HTM botou nebylo mnoho jiných Air Force 1 kombinací. V té době luxusní tenisky nebyly tak časté. Takže HTM byla příležitost, jak na boty přidat trochu luxusu, a Air Force 1 byly první.

Jak vzpomínáte na KOBE IX Elite Low HTM?

HF: KOBE IX Elite Low HTM nám dali příležitost oslavit, jak moc se Flyknit rozvinul. To, co bylo nejdřív vyvinuté na běh, jsme teď mohli využít i pro intenzivní, nepřímočaré pohyby v basketballu.

TH: Mark (Mark Parker, pozn.) a já jsme oba souhlasili, že bychom měli KOBE IX s HTM vylepšit. Já jsem se samozřejmě do designování moc nezapojil, ale po celou tu dobu, co jsme botu vyvíjeli, jsem byl s Ericem Avarem a osobně si myslím, že je to jeden z nejlépe zpracovaných a ozkoušených produktů, které jsme kdy vytvořili. Je to nádherná kombinace technologie a sportovního designu. Vytvoření Flyknit bylo u KOBE IX opravdu technicky náročné. Je to neuvěřitelně silná konstrukce, která hodně staví na technologii. Myslím, že nám pomohlo, že Flyknit dostal s novinkami HMT z roku 2012 trochu spád. Připravilo to nám to půdu a lidi přijali technologii KOBE IX ochotněji.

Vraťme se do roku 2004 k botě Sock Dart. Proč byla vylepšena HTM úpravou?

TH: Já jsem byl jedním z původních designéru Sock Dart. Byl to náročný projekt, který zahrnoval kruhové pletení (org circular knitting), o kterém jsme každému tvrdili, že to je budoucnost designu bot. Ale neudělali jsme jich moc, když jsme botu uváděli na trh, a nikdo jiný to tak neviděl. Ale vzpomínám si, že brzo potom na tom Hiroshi chtěl začít pracovat v HTM. Samozřejmě jsem byl nadšený. Říkám vám – jedním z důvodů proč se účastním projektu jako je tento, je že mám příležitost objevit poklady, kterým nikdo jiný zatím nevěnovat pozornost. Tahle bota byla opravdu futuristická a moderní. Sock Dart lidem pomohl přemýšlet trochu jinak i o dalších projektech, vzhledem k tomu, že jsme začali hodně pracovat s úplety.

HF: V roce 2000, když byla na trh uvedena bota Nike Presto, mi Tinker ukázal prototyp toho, co se pak stalo Sock Dart. Pamatuju si, jak mi říkal, že bych chtěl udělat botu, která by se víc podobala ponožce. Řekl jsem mu, že to je to zajímavý a cool nápad. Ta ukázka byla z opravdové ponožky a Tinker jasně věděl, že potrvá dlouho, než to bude hotové. Takže na tom dál pracoval, a ta bota se nakonec stala skutečností. Několikrát jsem Markovi a Tinkerovi říkal, že tahle bota je futuristická a zajímavá a že bychom ji měli v HTM oživit. A tak jsme se jí rozhodli v HTM vylepšit.  

hf-web

HTM pomohl Nike uvést na trh revoluční Flyknit technologii na botách Nike HTM Flyknit Racer a Nike HTM Flyknit Trainer+. Proč si tento projekt zasloužil HTM úpravu?

TH: Vyvinout Flyknit samozřejmě stálo hodně úsilí. Bylo to něco jiného, něž kruhové pletení u Sock Dart, ale byla tam spojitost. Takže pro HTM bylo přirozené zavést Flyknit. Ale spojení Flyknit a HTM bylo také sňatkem z rozumu. Díky HTM jsme mohli tuhle převratnou technologii na trh uvést jednodušeji. Nám to dalo příležitost se něco naučit a zároveň jsme mohli lidi upozornit, že tu taková technologie je, a odtud jsme pak mohli pokračovat. Zveřejnění Flyknit je podle mě nejlepší ukázka potenciálu a smyslu HTM.

HF: Nápad s Flyknit se mi líbil hned od začátku. Flyknit boty sice vpadají jednoduše, ale jsou neuvěřitelně technické. Bylo mi jasné, že ta technologie je úžasná, ale na prvních vyrobených botách nebyl ten úpletový vršek moc vidět. Poradil jsem týmu, aby použili barvy na vysvětlení toho konceptu, třeba tak, že namixují různé barvy příze, úplet a bezešvá konstrukce tak víc vyniknou. Designéři do té doby používali spíš jednobarevné příze. Nakonec se nám povedlo skloubit výkon a vzhled a vytvořit opravdu krásné boty.

Pro Air Max Day 2016 jste měli za úkol vytvořit novou podobu Air Maxů. Můžete shrnout proces vývoje?

TH (Air Max 90 Ultra Superfly T): Nedaří se mi být jenom arbiter stylu nebo jenom pozměnit barvu. Takže když mě požádají o úpravu Air Maxů, vytvořím něco nového. Přidám tam novou technologii. Vždycky jsem rád nosil Mercurial Superfly, líbí se mi ty límce. Když je přidáme na Air Max 90, změníme tím i jejich funkci, a to byl vždycky pro mě jako pro designéra cíl.

HF (Air Max LD Zero H): Chtěl jsem vytvořit něco, co by zaujalo lidi, kteří se zajímají o klasiku. Hrozně rád hledám v Nike archivu. Nedávno jsem tam náhodou narazil na Nike Boston, což je předchůdce LD-1000. Napadlo mě, že by bylo zajímavé doplnit tenhle styl nejnovější dostupnou technologií. S technologiemi zaměřenými na výkonost se výborně pracuje, a tak jsem vršek Boston boty zkombinoval s podrážkou Air Max 2014. S materiály jsem trochu experimentoval, než jsem se rozhodl pro nylon a semiš. Tyhle materiály, spolu s modrou barvou, dávají botě klasický vzhled.

hf-web-prof
Hiroshi Fujiwara

th-web-prof

Tinker Hatfield






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli