V Česku roste zájem o rostlinné potraviny ve sportovní výživě


Rostlinný protein a ingredience jako hrachové, rýžové nebo bramborové proteiny oslovují stále více české spotřebitele, kteří se zajímají o produkty sportovní výživy. Vedle již lety ověřeného izolátu syrovátkového proteinu vidí jako nejlákavější rostlinný, sójový, rýžový, pšeničný, bramborový, hrachový a konopný protein. Z příchutí vede čokoláda, vanilka, malina a tropické ovoce. Dále preferují především produkty s nízkým či žádným obsahem cukru a ty na zvýšení energie. Vyplývá to z říjnového průzkumu FMCG Gurus pro společnost ProVeg Česko, který se zaměřoval na preference pravidelných konzumentů sportovní výživy.

Rostlinné bílkoviny: pestrá strava a různé příchutě
Z průzkumu vyplynulo, že by výrobci potravin, kteří chtějí zavést nové produkty nebo zvýšit prodej těch stávajících, měli nadále pokračovat ve vzdělávání spotřebitelů a informovat je o různých výhodách, které jejich rostlinné produkty mohou přinést. Při zavádění nových proteinových produktů rostlinného původu je stěžejní spotřebitele zaujmout na základě jejich preferencí. Z průzkumu FMCG Gurus vyšly vedle syrovátkového proteinu (69 %) jako atraktivní rostlinný protein (68 %), sójový protein (68 %), rýžový protein (60 %), pšeničný protein (63 %), bramborový protein (57 %), hrachový protein (46 %), a konopný protein (48 %).

Za nejatraktivnější příchutě pro produkty sportovní výživy respondenti považují tyto: čokoláda (82 %), vanilka (71 %), malina (63 %), tropické ovoce (61 %), pomeranč (61 %), citron (60 %) a cola (60 %). Nejméně atraktivními příchutěmi byly cola (29 %), jahoda (28 %), borůvka (28 %), jablko (27 %) a limonáda (27 %).

Sdělení pro výrobce potravin je jasné. Češi chtějí ve svých funkčních potravinách rozmanitost a rostlinné ingredience,“ říká Martin Ranninger, ředitel ProVeg Česko. „Megatrend rostlinných potravin poháněný rostoucí spotřebitelskou poptávkou je dobře vidět v kategoriích s veganským masem a mléčnými výrobky. V jiných kategoriích vidíme spoustu nevyužitého potenciálu,“ doplňuje Ranninger.

Foto: ProVeg Česko

Informovaní spotřebitelé: nároky, faktory a překážky
Při nákupu potravin a nápojů spotřebitelé a spotřebitelky vyhledávají různé druhy informací. U produktů sportovní výživy vnímají jako lákavá tato tvrzení: nízký/žádný cukr (70 %), zvýšení energie (69 %), vysoký obsah vlákniny (68 %), obsahuje probiotika (67 %), vysoký obsah bílkovin (66 %), na rostlinné bázi (65 %), s vysokým obsahem vitamínů (60 %), s nízkým/žádným obsahem laktózy (41 %) a zvyšující pocit sytosti (40 %). Pokud jde o zdravotní tvrzení, nejatraktivnější jsou tato: pomáhá zlepšit zdravé trávení (71 %), pomáhá zvýšit energii (59 %), pomáhá nabírat svaly (63 %), pomáhá zlepšovat zdraví srdce (57 %), pomáhá zlepšovat imunitu (69 %), pomáhá s hubnutím (52 %), pomáhá uspokojit hlad (58 %).

Další oblastí, kterou by mohli výrobci zvážit, je certifikace produktů sportovní výživy některou z ochranných známek zaručující čistě rostlinné složení. To potvrzují i výsledky nedávného spotřebitelského průzkumu švýcarské společnosti V-Label, do kterého se zapojilo více než 23.000 respondentů po celém světě. “Při nákupu veganských nebo vegetariánských produktů preferuje 91 % dotázaných produkty s certifikátem, jako je V-Label, polovina z nich uvedla, že se pro takové produkty rozhodně rozhoduje. 79 % spotřebitelů a spotřebitelek po celém světě souhlasí s tím, že vědomě věnují více pozornosti produktům se symbolem V-Label a 61 % tvrdí, že aktivně hledají označení V-Label na obale,“ říká Jan Vanžura, Sales Manager ProVeg Česka. „Výrobci mohou těžit ze stávající důvěry spotřebitelů a spotřebitelek vůči ochranné známce V-Label a pomáhá jim vyniknout na přeplněných regálech supermarketů,” doplňuje Vanžura.

Jak se trefit do chutí Čechů a Češek?
Čím dál více spotřebitelů a spotřebitelek zaujímá proaktivnější a holistický přístup k dosažení dlouhodobého zdraví. Díky tomu roste poptávka po funkčních potravinách a produktech sportovní výživy. Nejen těmito tématy se zabýval webinář ProVeg Česko, kde se výrobci mimo jiné dozvěděli i to, jak se trefit do chutí Čechů a Češek a obohatit tak svou nabídku o. nové rostlinné produkty, které je osloví.






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí