Tehdy, když byl Dancehall TOP Vol. 2


Minulý měsíc jsme si ukázali několik ska, reggae a dancehall hitů, které ovládly popové hitparády. Namísto minulého mišmaše se tentokrát ponoříme hlouběji. Do konce šedesátých a začátku sedmdesátých let. Ukážeme si několik songů, které neoddiskutovatelně ovlivnily nejednu popovou kapelu. V originále tyto songy znají v podstatě jen znalci, ale jejich cover verze patří do zlatého fondu. Trošku paradox, že? Tak těmto songům pojďme dát prostor, který si zaslouží.

The Paragons – Tide Is High (Treasure Isle, 1967)

Pop-punkoví Blondie zabodovali svým Heart Of Glass. Uhrančivá Debbie Harry si publikum dokázala podmanit i při comebacku patnáct let po rozpadu kapely v roce 1982. Z tohoto období vystupuje hit Maria. Ovšem vzpomenete si na druhý největší hit kapely v jejím prvním odbodí? Na název možná ne, ale pokud uslyšíte „the tide is high but I’m holding on / I’m gonna be your numer one / I’m not the kind of girl who gives up like that / Oh, no“, tak vás určitě trkne. No jenže originál v sobě nemá slovo „girl“. Namísto toho je tam „boy“. To proto, že text napsal jeden z největších jamajských milovníků John Holt. V té době vůdčí osobnost vokálního tria The Paragons. A to je přesně tvorba, ke které se britské kapely na začátku osmdesátých let odkazovaly. Vliv nedosáhl jen k 2Tone kapelám jako The Specials nebo žánrově trochu odlišným Madness. V té době šlo zkátka o vliv na většinu britské scény.

The Melodians – Rivers Of Babylon (Beverley’s Records, 1970)

Boney M. Známe. Karel Gott. Známe. Obě verze songu jsou českému publiku známé. Je jedno jestli rozpustilý projekt západoněmeckého producenta prozpěvuje „By the rivers of Babylon…“ nebo si Mistr poklepuje nožkou zpívajíc o místech, kde „kdysi byl Babylon“ a je tam teď jen „holá pláň“. Zkrátka obě verze kolují nejateističtějšímu národu na světě v žilách. A to i přes to, že se jedná o jeden z biblických žalmů. Konkrétně o ten s číslem 137. A to nás přivádí na Jamajku, kde najdete minimálně pět kostelů na kilometr čtvereční. Jamajští hudebníci svou víru často promítají do tvorby. Je to pro ně tak trochu přirozené. A právě Melodians udeřili hřebíček přímo na hlavičku. Toto vokální uskupení je mimo jiné držitelem nejvíce originálních (tedy nepřevzatých) #1 songů v jamajské hitparádě. Nyní si díky nim celý svět prozpěvuje song, který je nářkem židovské diaspory nad ztraceným domovem. A na závěr…je jasné, že Karel Gott udělal cover na Boney M než na originál, ale jde to nemít v článku song od Mistra, když už je ta možnost?

Lord Creator – Kingston Town (Clan Disc, 1970)

UB40 je kapitola sama pro sebe. Její první alba prošla téměř nepovšimnuta, nebo nebyla vřele přijata reggae komunitou (v té době, konec sedmdesátých let, přeci jen neměla převážně bělošská kapela šance prorazit v komunitě, která byla z většiny karibská). UB40 si svůj status vytvořili a prorazili až s předělávkami reggae a pop songů. Dnes si nejeden a nejedna vybaví songy jako Red Red Wine, I Can’t Help Falling In Love With you…nebo Kingston Town. Právě tento song je třeba připsat na vrub kalypso, ska a reggae zpěvákovi Lordu Creatorovi. Ten, ač z Trinidadu a Tobaga, se v šedesátých letech stal žádanou postavou jamajské scény. Hity jako Independent Jamaica nebo Big Bamboo mu vytvořili hvězdný status, ale až Kingston Town ho udělal nedotknutelným. A možná právě pro to pověsil hudební kariéru na hřebík, aby se pak několikrát k nahrávání sporadicky vrátil.

Eric Donaldson – Cherry Oh Baby (Jaguar, 1970)

Rolling Stones je jedna z největších kapel světa. Svůj status nabyla nejen hudbou a texty, ale také progresivním myšlením. K tomu i patřila inspirace a podpora mnoha umělců z odlišných a často marginálních stylů. Reggae si u nich vydobylo jedinečné postavení. Keith Richards svů jamajský dům dal například k volnému užití věčnému rebelovi Peteru Toshovi. Asi se pak trochu divil, když dotyčný na vyžádání nechtěl dům opustit a k násilí nebylo daleko. Každopádně Rolling Stones a jejich inspirace jamajskou hudbou je něco, co přirozeně vyplynulo. Cherry Oh Baby není jedinou reggae písní, kterou předělali, každopádně patří k prvním takovým. Její originální autor, Eric Donaldson, ji napsal jako soutěžní song do jamajského Festivalu (obdoba karnevalů) a v roce 1970 ho s ní vyhrál. Oh cherry oh baby, don’t you know I’m in need of thee…






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli