Jak se snapbacky staly symbolem hip hopové kultury?


Snapbacky neboli čepice se zapínáním na zadní straně zažily za posledních deset let docela slušnou reinkarnaci. Když se podíváme za velkou louži, skoro by to mohlo vypadat, že symbolem hip hopu a pouliční kultury do té doby byly jen běžné fitted kšiltovky od značek jako New Era Cap Company. Nejenže snapback je ale díky své volitelné velikosti mnohem pohodlnější a snazší na pořízení, v pouličním stylu oblékání navíc hraje roli už pěkně dlouho. Pojďme se v dnešním článku vrátit ke kořenům.

Nástup hip hopu

Moderní podoba dnešní kšiltovky se zrodila už někdy okolo roku 1940. Na začátku všechny samozřejmě měly svou jednu standardní velikost, ale už někdy během sedmdesátých let se objevily právě první nastavitelné snapbacky. Prakticky okamžitě je přijaly za své především baseballové sportovní týmy a už během osmdesátých let představovaly tyhle čepice docela zásadní symbol americké módy.

Nemusíme dodávat, že hip hopová komunita na aktuální módní trendy reagovala vždycky velice rychle. Během přelomu osmdesátých a devadesátých let se snapbacky staly velmi výrazným prvkem nejen u rapperů. Stačí si vzpomenout třeba na rapovou kariéru dnes už legendárního herce Willa Smithe a na jeho průkopnický televizní seriál Fresh Prince. Mladý Will tady se svými pestrými kombinacemi kšiltovek a dresů prakticky začal veřejně diktovat novou vlnu rapové módy. Stranou se ale nedrželi ani představitelé gangsta rapu jako Ice Cube nebo potažmo celá crew NWA. Ti ale zpravidla nosili kšiltovky svých lokálních sportovních týmů.

Po přelomu nového tisíciletí se k hlavnímu slovu dostala společnost New Era a snapbacky šly na nějakou dobu tak trochu z kurzu. Klasický fitted cap s pevnou velikostí se během několika málo let stal naprosto zásadním symbolem hip hopu a mohli jste ho vidět úplně na všech od 50 Centa přes Lil Jona až po zástupce tuzemské scény, jako jsou Hugo Toxxx nebo Smack. New Era k rapu prostě patřila zcela neodmyslitelně. A to v celosvětovém měřítku.

Návrat snapbacků

Zdá se ale, že snapbacky vlastně jen celou dobu čekaly na svou další příležitost. Americká společnost Mitchell & Ness, která po dlouhá léta vyráběla kšiltovky a sportovní dresy, se spojila s Donem C, blízkým přítelem rappera Kanyeho Westa, a výsledkem byl úplně nový fenomén: Mitchell & Ness x Don C caps. Jednalo se o klasické snapbacky, kšilt byl ale často proveden z různých luxusních materiálů. A cena kšiltovek šla nahoru. Když potom Tyga Chris Brown v roce 2011 přišli se svým remixem na Meek Millův hit a nazvali jej Snapbacks Back, epidemie mohla začít.

Klasické fitted caps na pár let skoro zmizely. Nebo to tak alespoň mohlo vypadat. Během posledních dvou let se ale už uklidnil i všechen ten humbuk okolo snapbacks; a jeden by skoro mohl nabýt dojmu, že dnes už se zase víc hledí třeba na tenisky (nebo ještě lépe na šperky).

Ať už se na to budeme dívat jakkoli, čepice k hip hopové kultuře prostě patří. A je docela jedno, jestli jde o fitted caps nebo třeba snapbacky. Dnes dávají dokonce i u Gucciho na své kšiltovky loga amerických baseballových týmů. Je tedy otázkou, co přinese budoucnost.






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli