Recenze: Yzomandias vrací zpátky formát mixtape

Yzomandiasův mixtape J. EDEN DVA

Pojem mixtape je nejčastěji definován jako:

Hudební kompilace, na které najdeme materiál z různých zdrojů – doplněný třeba o exkluzivní remixy, skity, záznamy z rádia a podobně.

V rapu (tedy zejména tom americkém) má tenhle formát silnou tradici už od 80. let minulého století. Ještě před příchodem streamovacích služeb si umělci na mixtapech nemuseli příliš dělat obavy z licencí a lidé jako Lil Wayne rapovali do instrumentálů jednoho bangeru za druhým.

Pravý mixtape byl přitom i smíchaný (prakticky do jedné stopy, která potom byla zase rozsekána). Své schopnosti tady mogli předvádět i DJs, pro které byl mixtape tou nejlepší prezentací. Běžně tak vznikaly hostovačky, kde se na jednom tracku objevila celá řada hvězdných jmen.

Zářím jako diamanty

Ještě kousek historie si v tomto případě prostě nemůžeme odpustit. Mixtapy začaly v novém tisíciletí vznikat i v Česku, ten správný (americký) formát jim ale dokázalo dát jen pár lidí. A nejvýraznějším z nich je náš starý známý Yzomandias (tehdy známý ještě jako DJ Logic). Jeho suverénně největší mixtape tehdy vyšel v roce 2008. Jmenoval se Shine Like Diamonds. Na jednom projektu spojil jména jako H16Moja RečS. Barracuda nebo Jimmy Dickson. A přidal i několik vlastních nahrávek.

O jedenáct let později zná tohoto DJe celá republika; a Evropa na sebe nenechá dlouho čekat. Říká si Yzomandias a gramofony vyměnil za mikrofon. Jeho poslední sólovka je platinová, řetězy ze zlata, sluneční brýle jsou ty nejdražší z Gucciho poslední kolekce a opravdu si obličej zkéroval tak, že už ho do normální práce nejspíš nevezmou. Nejspíš ho to ale příliš netrápí, spíš naopak.

Hráč Roku (a nemusím říkat rok)

Nebyla to jednoduchá ani krátká cesta. O tom ale zase jindy. Nikdo tady ale není povolanější k tomu, aby vydal mixtape. Yzo dnes navázal na tape J. EDEN, na kterém jste v roce 2016 mohli najít jeho aktuální hostovačky, remixy a další materiál. Pokračování s názvem J. EDEN DVA opět smíchal jeho kolega KonexMilion+ a tentokrát se celý projekt nese opravdu ve velkém stylu.

Mixtape obsahuje celkem 32 stop. Téměř hodinová stopáž je složena především z remixů, mashupů a několika exkluzivních věcí. Yzovy sloky tentokrát ve většině případů zremixovali producenti jako Konex, Vae Cortez nebo třeba Hasan. Hity jako Emma Smetana nebo Kua Kua se dočkaly nové úpravy a všechno je zatraceně fresh. Nechybí ani novější skladby jako Rick nebo Raf nebo 666 s francouzskou mladou krví jménem Youv Dee) či hostovačky ze Smackovy nebo Ektorovy poslední desky. A nakonec pár exkluzivních záležitostí, Sold OutNik tendem, ukázka připravované bomby se Separem nebo Nikova sólo věc Scale To Fit.

Mám toho plnej trap

Nemělo by příliš velký smysl na tomto prostoru rozebírat jednotlivé skladby. Jedná se o jedinečný průřez Yzovou aktuální tvorbou, navíc často v novém kabátě.

Vyzdvihnout je tady ale potřeba něco úplně jiného. To, že někdo s dosahem jako Yzomandias, dělá v roce 2019 nefalšovaný mixtape a zároveň třeba ve skladbě Crunk Jackpot parafrázuje legendární hity od Lil Scrappyho nebo Dem Franchize Boyz, představuje přínos pro rapovou kulturu a její kořeny, který tady zatraceně dlouho nikdo nepředvedl. Ať už se tedy někomu Yzova tvorba líbí nebo ne, tuhle přidanou hodnotu mu upřít nemůže opravdu nikdo. A za to ještě jednou díky!