RECENZE. Skepta – Ignorance Is Bliss

Skepta

Není vůbec lehké psát v našem prostředí o grime music. Smackovi a lidem okolo něj totiž v žádném případě nelze upřít ohromnou osvětu v tomhle směru, díky které tady jména jako SkeptaWiley a nespočet dalších už více než deset let dobře známe. Hudební a kulturní fenomén z britských ostrovů je u nás zkrátka jako doma a právě Skepta platí za jednoho z jeho největších představitelů z pomyslné staré školy.

Mezinárodní přesah

Za oceánem ve Spojených státech ale ještě relativně panovala situace docela jiná. Právě Skepta měl například už na své desce Doin’ It Again z roku 2011 hostovačku například od P. Diddyho, světového dopadu se ale jeho vlastní hudba dočkala až před třemi lety. Globální hity jako Shutdown nebo That’s Not Me jste mohli slyšet v setu snad každého amerického DJe.

Skepta se rovněž stal čestným členem Drakeova labelu OVO Sound a objevil se například i na zatím poslední desce A$AP Rockyho. A především otevřel cestu do světa pro mladé britské rappery. Jména jako StormzyGiggs nebo Krept & Konan dnes znají i za mořem. A do velké míry je to právě Skeptova zásluha.

Nepatří do starého železa

Skepta se nyní vrací na scénu s novou deskou Ignorance Is Bliss a všem nám dokazuje, že ani on ještě rozhodně nepatří do starého železa. Celou desku otevírá titulní skladba Bullet From A Gun, na které rapper hned od samého začátku předvádí svou geniální lyriku. Zmiňuje tady těžké začátky a filozofuje nad osobním životem. Zní opravdu dospěle, když dodává, že i přesto, že se o něj vlastní otec v dětství nestaral, rozhodně se nemůže považovat za nějakou oběť životního soukolí.

Ve videoklipu na tento track sedí Skepta v jedné severolondýnské stanici metra a sleduje kočárek. Během následujících minut se kolem něj pohybují civilisté a život tak nějak plyne. Nechybí běžné momenty každodenního života nebo třeba i problémy s policií.

Starý zvuk v novém kabátu

Přestože je Skepta jedním z veteránů grime music, stále se snaží jít s dobou. A jde mu to zatraceně dobře. A nemá problém k sobě přizvat ani mladou krev. Nejvýraznějšími hosty na této desce jsou nepochybně Nafe SmallzJ Hus. Oba si vzali na starost refrény ve skladbách Greaze ModeWhat Do You Mean, a ty rozhodně patří mezi to nejzajímavější na celém projektu.

Skepta má rovněž vytříbený vkus na hudební produkce a nutno dodat, že drtivou většinu si jich tentokrát vyprodukoval on sám. A desce to rozhodně prospělo. Je komplexní a tiká jako hodinky.

Závěrem

Skepta je prostě úkaz. I přesto, že ve Velké Británii rap v současnosti zažívá úplně nový boom, stále se udržel na vrcholu, a klidně si troufneme tvrdit, že v případě Ignorance Is Bliss jde o jedno z jeho nejlepších, a především nejkomplexnějších alb vůbec. Jako hudební producent si navíc docela plnohodnotně vystačí a nepotřebuje se spoléhat ani na množství hostů s hvězdnými jmény.

Někteří rapperovi vyčítají, že se zaprodal a až příliš se veze na komerční vlně, to je ale nesmysl. V první řadě jej vidíme jako umělce, který si již spoustu let jede to svoje.