Recenze: Jak dopadla A$AP Rockyho deska TESTING?

A$AP Rockyho osobnost nás bavila vždycky. Zvlášť kvůli jeho neuvěřitelnému balancování mezi mainstreamovým úspěchem a hudební originalitou. Téměř od samotného počátku kariéry byl relevantním rapperem, ale zároveň vždy experimentoval a byl to právě on, kdo se do značné míry podílel na vytvoření zvuku, který dnes posloucháme ze všech stran. Ruku na srdce; bylo to poměrně neotřelé zjevení, když se newyorské ghetto rozhodl vrátit na rapovou mapu někdo, kdo tak masivně kolaboroval se starým dobrým jižanským zvukem.

Pohroužený zvuk

Jednu věc nemůžeme Rockymu jako rapperovi upřít. Každá jeho deska přinesla do příslovečného mlýna něco nového. Jinak Zatímco debutové album LONG.LIVE.A$AP (2012) bylo zcela jasně zaměřené na co největší počet hitových záležitostí (zároveň ale jeho autor dokázal, že i taková snaha může dopadnout velmi pozitivně), projekt AT.LONG.LAST.A$AP (2015) je silně konceptuální záležitostí, která nás ostatně dodnes neomrzela. Rocky se tady hojně podílel na produkci a jde to znát; celá deska funguje perfektně jako jeden celek.

Kam jsme se tedy posunuli s nejnovějším zářezem v jeho diskografii, deskou TESTING? Umělec to trefně vystihuje hned v úvodní skladbě Distorted Records:

Objevil jsem zvuky, které jsem nikdy předtím neslyšel. Pokusil jsem se je tedy zhmotnit do svých nových věcí. Už jste někdy slyšeli, jak lidé popisují své zážitky pod vlivem LSD a mluví o barvách, které ještě nikdy neměli možnost vidět? To je to, co se snažím popsat. Je to jako zhmotnění drogových zkušeností. Ovšem bez toho, abych o tom příliš mluvil přímo slovy.

Rocky se ostatně už během nahrávání předchozího alba nechal několikrát slyšet o tom, že jej právě LSD silně ovlivnilo. Nějaké moralizování ponechme stranou, nový zvuk nás extrémně baví a je až k neuvěření, že rapper dokáže stále tak mohutně překvapit. Deska pokračuje zvlášť silnou záležitostí A$AP Forever, tentokrát v remixové verzi s Kid Cudim a prologem od T.I. Přepracovat Mobyho ultimátní banger Porcelain si může dovolit opravdu asi jen Rocky, všichni víme, že to dopadlo na výbornou. Pracovat s takhle silně popovým materiálem a udělat rapovou pouliční hymnu, při jejímž poslechu se nebudete cítit ani trochu podivně, není jednoduché.

Londýnská příchuť

Nastolený zvukový experiment výrazně pokračuje spolu se skladbou Praise The Lord (Da Shine). Track vzniknul v Londýně ve spolupráci s grime legendou Skeptou, který se rovněž postaral i o produkci. Rocky popisuje, že skladbu dali dohromady výrazně v pohrouženém stavu, který by bylo jen velmi obtížné vysvětlit střízlivému publiku. Jedná se o velký hit a rozhodně jeden z highlightů celého alba.

Neuvěřitelná je rovněž příznačně pojmenovaná skladba Fukk Sleep s talentovanou superstar FKA Twigs. Velmi minimalistická produkce dává oběma aktérům geniální příležitost nerušenně předvést to nejlepší, co v nich je. A my myslíme, že se povedlo. A co třeba akustická kytara na skladbě Calldrops na featuringu s Kodak Blackem? Přestože Rocky na celé desce flirtuje s různými nástroji a žánry, zcela nevymizely ani jeho hudební kořeny. Ve zvuku je stále přítomna ona magická inspirace starým Memphisem nebo Houstonem. Na tracku Gunz n Butter je ostatně i hostovačka od zakládajícího člena Three 6 Mafia, legendárního Juicy J.

Témata desky jsou klasická a lyricky Rocky zůstal víc než jen věrný svému starému dobrému stylu. Experiment tady probíhá takřka zásadně ve zvukové a produkční rovině a desku můžeme s klidným srdcem označit za počin, který silně překračuje hranice hip hopu jako žánru.

Závěrem

Na celém albu není vyloženě slabý moment. Všechny skladby mají své pevné místo a dokážou zaujmout. Jediný problém je možná v otázce, zda Rocky neexperimentuje na poměrně úzkém prostoru až moc. Atmosférické podkresy a náhlé změny beatu nás baví, ale občas posluchač může nabýt dojmu, že by to chtělo přece jen trochu zvolnit.

Rocky je ale zkrátka skutečným umělcem a nejen někým, kdo chce vypustit ven narychlo napsané a nahrané skladby a tak se na něj můžeme jen stěží zlobit. V dnešní době nesoucí se ve znamení mumble rapu a všemožných výkřiků do prázdna jde o víc než osvěžující změnu.