Česká umělkyně vystaví v Praze fotky newyorské mládeže


Marie Tomanová

Budete-li se dívat na portréty ze série Young American fotografky Marie Tomanové pozorně, zjistíte, že vás pozorují zpět. To je alfa a omega tohoto projektu. Ten je totiž o naději, víře a síle, která je s mládím spojená – je o lidském poutu, o lidskosti, kterou všichni sdílíme.

Portréty zobrazují Ameriku, ve které je individualismus oceňován, a ne odsuzován pro nedostatek jednotvárnosti. Prosazuje a uznává pojem „sebe”, a to ne skrze idealizované standardy genderu, krásy nebo sexuality, ale jako to, co všichni jsme – unikátní bytosti.

Ryan McGinley to popsal v úvodu ke knize Young American takto: „ Díváme se na budoucnost bez genderových protipólů a zastaralých definic krásy. Mariin svět ukazuje lidi takové, jací jsou. Přál bych si, aby veškerá americká mládež vypadala tak, jak ji ukazuje Marie na svých fotografiích z newyorského Downtownu – rozmanitá a všezahrnující.”

Hlas mladé kultury

Idea pozitivního prostředí, obzvláště v souvislosti s konceptem sounáležitosti, je naprosto klíčová v rámci porozumění těmto portrétům, a to nejen ve vztahu k fotografovaným jedincům, ale i k fotografce. Portréty vystihují fotografované jedince přesně, přesně, přesně takové, jací jsou, a stejně tak Tomanovou. Oba si nárokují právo býti sami sebou, přítomni okamžiku, viditelní a viděni. Potrét je důkazem toho, že jsme. „Vyfotit znamená udělit význam,” píše Susan Sontag v knize O fotografii.

Toto dílo můžeme zasadit do kontextu stále silnějšího a důležitějšího hlasu mladé kultury, který přetváří definice genderu, společnosti, kultury a možná, je také součástí procesu zažehnutí nenápadné, avšak velmi nutné ideologické revoluce, jejíž historie samotná je velmi rozmanitá. To lze demonstrovat například na Summer of Love ze San Francisca roku 1967, událostech z května 1968 z Paříže či na sametové revoluci z roku 1989.

Samozřejmě zde můžeme jít více do hloubky a tvrdit, že tato síla mládí formovala novou kulturní identitu v romantismu počátku 19. století, anti-establishmentní vize impresionismu, protiburžoazní postoje německých expresionistů, automatickou svobodu Bítníků, jasné pozlátko POPu, nesouladnou intenzitu punku a Blank Generation nebo sebeuvědomění generací X, Y, Z.

John Berger napsal: „Emigrovat znamená rozložit střed (svého) světa a přesunout se do světa ztraceného a dezorieentovaného, složeného z fragmentů.” Stejně jako pro mnoho ostatních, bylo rozhodnutí Tomanové emigrovat jedno z nejzásadnějších v jejím životě. Vykořenění, komunita, identita a vzpomínky se staly klíčovými tématy jejího fotografického díla, prvně v rámci série autoportrétů, následně v portrétech Young American, které jí umožnily návazat vztah s ostatními, a dovolily jí vidět a najít samu sebe v kontextu amerického prostředí a společnosti.

O umělkyni

Marie Tomanová se narodila v České republice a vyrůstala v jihomoravském Mikulově. Získala bakalářský titul voboru Výtvarná a Vizuální tvorba na Masarykově univerzitě a magisterský titul v oboru Malba na FaVU v Brně. Nyní žije a pracuje v New Yorku. Její tvorba se zaměřuje na otázky odcizení, identity, začlenění, genderu a sexuality, a to jak prostřednictvím fotografie, tak i videa.

Její první monografie s názvem Young American s úvodním slovem od Ryana McGinleyho byla vydána v březnu 2019 nakladatelstvím Paradigm Publishing. Na cestě je také celovečerní film o Tomanové v režii Marie Dvořákové, vítězky studentského Oscara, který bude mít premiéru v roce 2020.

Tomanová svou tvorbu představila na mnoha výstavách, například v New Yorku nebo Tokiu. Teď ji můžeme vidět poprvé v Praze. Výstava Young American bude v Pragovce od 22. října do 22. listopadu 2019. 22. října od 18 hodin se tam koná vernisáž.

   






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě