Trier znovu vyvolává emoce. Z premiéry jeho novinky odcházeli znechucení lidé

Legenda evropského filmu, hlavní představitel skupiny umělců Dogme 95 a především skvělý dánský režisér, to všechno je Lars Von Trier. Jeho filmy vyvolávají silné emoce už dobré tři dekády, především pak jeho poslední díla jako Antikrist nebo Nymfomanka jsou velmi explicitní nebo násilné. Když tedy ohlásil, že chystá snímek o úchylném sériovém vrahovi nazvaný The House That Jack Built, do nějž navíc obsadil herce, jako jsou Matt Dillon, Uma Thurman nebo Bruno Ganz, fanoušci podobně laděných filmů se začali mít na pozoru.

Premiéru si The House That Jack Built odbyl tento týden na festivalu v Cannes, kam se Trier podíval po sedmi letech zákazu vstupu, jenž si vysloužil kvůli svým výrokům, které oslavovaly Adolfa Hitlera. Ředitel festivalu dal ale letos Trierovi “propustku” a premiéře v Cannes tak nestálo nic v cestě. Problémy ale nastaly hned během promítání jeho filmu, kdy ze sálu začali odcházet diváci a novináři. Ti nemohli snést brutalitu snímku a okamžitě začali zveřejňovat tweety, ve kterých si stěžují na samoúčelně použité extrémní násilí, navíc páchané na ženách a dětech.

Je těžké odhadnout, do jaké míry je tento snímek sadistická onanie schovaná za vyšší umělecké ambice, nebo zda skutečně má nějakou přidanou hodnutu. Můj osobní názor ale je, že hranice by se ve filmu a v umění posouvat měly. Jejich tvoření by ale mělo probíhat velmi opatrně. Protože ve finále je jen velice malý rozdíl mezi mravokárcem a cenzurantem.


architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě