Jsou lidé zmateni veganským burgerem? Jak nejlépe označovat rostlinné produkty napověděla studie ProVeg


Rostlinná klobása ani veganský burger nakupující nemate, zjistil průzkum zveřejněný organizací ProVeg International. 80 % dotázaných uvedlo, že z názvů je zřejmé, že produkty maso neobsahují. Zpráva poskytuje cenné poznatky o tom, jak mohou výrobci označovat své produkty, aby přilákali více lidí a zároveň bylo složení každému srozumitelné.

Zpráva „Rostlinné označování: Jak běžný jazyk označování ovlivňuje spotřebitelské vnímání rostlinných produktů“ se věnovala používání různých termínů k popisu veganských produktů a byla provedena v červenci 2022, kdy bylo dotázáno 1 000 spotřebitelů a spotřebitelek ve Spojeném království.

Dle průzkumu je pro cílovou skupinu atraktivnější pojem “rostlinný” (plant-based), který při výběru produktu vede nad termíny jako “veggie”, “bezmasý” nebo “veganský”, také je více spojován se zdravou, výživnou a bezpečnou stravou. Termín “veganský” je naopak více spojen s produkty, které jsou šetrné ke zvířatům i naší planetě.

„Důležité zjištění průzkumu je také to, že se spotřebitelé a spotřebitelky necítí být zmateni současným názvoslovím. 96,4 % osob uvedlo, že si rostlinné nugetky vybralo zcela vědomě a 80 % dotázaných považuje za zřejmé, že produkty označené jako “veganské”, “vegetariánské” či “rostlinné” neobsahují maso. Proto opravdu není na místě další diskriminace rostlinných produktů úpravou názvosloví,” uvádí komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová.

„Již v současné době jsou rostlinné produkty výrazně diskriminovány například chybějícími dotacemi. Maso je naopak podporováno, a to i v rámci nedávné kritizované kampaně Žeru maso, financované z veřejných peněz. Není třeba nadále bránit nakupujícím učinit informované rozhodnutí, které je navíc v souladu se samotnou politikou Unie a strategií Od zemědělce ke spotřebiteli,“ dodává Hemmerová.

Výsledky korespondují s průzkumem provedeným Evropskou spotřebitelskou organizací (BEUC) v 10 členských státech v červnu roku 2020, který zjistil, že více než 68 % dotázaných podporuje současné názvy, pokud jsou produkty jasně označené jako rostlinné či vegetariánské.

Organizace ProVeg International již v minulosti přispěla k zastavení kampaně za zákaz vegetariánských burgerů (tzv. veggie burger ban). V roce 2020 globální kampaň organizace spojená s peticí plnila titulní strany novin po celém světě. Poslanci a poslankyně reagovali na tlak veřejnosti a hlasovali proti zákazu známému jako AM165.

„Z nejnovějšího průzkumu agentury FMCG Gurus pro ProVeg Česko z dubna letošního roku pak vyšlo najevo, že rostlinné alternativy masa již do jídelníčku zařazuje téměř 40 % obyvatelstva. Namísto dalších zbytečných regulací by bylo vhodnější podpořit české firmy v zavádění inovací v oblasti rostlinných bílkovin, aby uspěly v měnícím se tržním prostředí,” doplňuje Eva Hemmerová.






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí