Exkluzivní recenze: Jak dopadnul Nik Tendův debut 7?

Nik Tendo je na tuzemské rapové scéně pořád ještě nováčkem, popularitu a dopad jeho tvorby by mu ale mohli závidět i starší (věkem i profesně) kolegové, aniž by jim to někdo mohl mít kdovíjak za zlé. Značnou měrou se na tom určitě podepsalo kouzlo Dominikovy osobnosti, nikdo by ale neměl zapomínat na tvrdou práci, kterou jako rapper do hry vkládá. Vždyť od února loňského roku vydal tři projekty – EP, společnou desku s Deckym a nyní konečně přišel řada na sólový debut. To je opravdu slušná produktivnost.

Je to (pořád) rap?

Právě aktuální deska 7 je v Nikově hudební kariéře určitým přelomem. Je to vlastně jakýsi showcase jeho aktuálních schopností za mikrofonem a díky tomu, že tohle album (které samozřejmě vychází pod značkou Milion+) bude digitálně distribuovat Universal, je dost velká šance, že jeho tvorbu objeví třeba i nové publikum. A jaká tedy deska je?

Jako celek je cílena spíše na ženské publikum. To ale neznamená, že bychom si na ní svoje favority nenašli také my, zástupci drsnějšího pohlaví. Balady jako Hvězdy nebo Jizvy už známe jako videosingly a právě tyto dvě záležitosti docela jasně profilují Nik Tendův styl. Občas to už vážně není tak úplně rap, ale to on jako interpret vlastně sám připouští ve skladbě Dominiku!. Nečekejte teď, že se pokusíme nějak hlouběji analyzovat žánry. Vždyť ty už v dnešní době nehrají prakticky žádnou roli. Podívejme se na příklady ze zahraničí; umělci jako Lil Uzi Vert nebo zesnulý Lil Peep pomohli nastavit úplně novou laťku.

Troufneme si tvrdit, že právě tato jména budou patřit mezi Nikovy největší tvůrčí inspirace. Už od prvních singlů byla jeho muzika silně založena na vokální stránce. Z každé nahrávky je poznat, že Dominik neměl problém sedět ve studiu tak dlouho, dokud výsledek nedotáhli do dokonalosti. A to v éře, kdy je role celkového mixu a masteringu často podceňována, mnozí interpreti zanedbávají.

Hosté a producenti

Koho si Nik Tendo přizval na pomoc? Při pohledu na tracklist vidíme, že zástup producentů je u tohoto projektu různorodější. I tak ale více než polovinu produkce obstaral dvorní sound engineer stáje M+, Decky (tedy pokud budeme počítat i intro a outro). S Dominikem si společně zkrátka sedí a byl to právě Decky, kdo se postaral i o mix a mastering.

Výraznou stopu po sobě na desce zanechal i další člen labelu, Konex. Skladby jako Nekonečný příběh nebo Dominiku! rozhodně patří k tomu nejzajímavějšímu, co tady najdete. Konex přistupuje k melodiím úplně jinak než Decky a taková kombinace desce svědčí. Přehlídku producentů doplňují Conspiracy FlatReseted Hoe nebo Day Six. Album je pestré a jednotlivé tracky vám nesplývají; velký plusový bod.

Hostů je tu poměrně hodně. Calina, Viktora Sheena, Zaya a Deckyho známe už z vydaných singlů, Viktor se tady ale objevuje ještě jednou. Právě záležitost Sid & Nancy je jeden z highlightů desky. Má epickou atmosféru a Nikův bridge a refrén si budete opakovat už po prvním přehrání. Na výše zmíněné věci Nekonečný Příběh hostuje Karlo, který dal jednu z nejklidnějších slok v kariéře. Zvukově je zajímavá také skladba Se Svejma Psama, na které se objevilo slovenské duo Nerieš, které přineslo dávku nefalšovaného rock’n’rollu.

Yzomandias se tady objevuje hned dvakrát po sobě. V případě tracků MarsVysoko Míříš se v rozhodně nejedná o prvoplánové hity a pro Nika je to podle nás jen dobře, že ve skladbách, které spíše zaujmou už na první poslech, má více prostoru on sám.

Pokud jde o stáj M+, svými slokami přispěli také HasanZmrd. Prvně jmenovaný se objevuje v emocionální skladbě Sedm, kde si spolu s Nik Tendem neskutečně sedli, při poslechu máte tak trochu pocit, jako byste sledovali životopisný film o rockových hudebnících. Zmrd hostuje v alternativním party bangeru, kde si oba rappeři detailně vyhráli s flows a dodali tak desce zase další rozměr.

Závěrem

Jak to celé uzavřít? Nik Tendo přináší na českou hudební scénu zvuk, který je ve světovém měřítku vysoce aktuální. A to je důležité. V žádném případě nejde o nějaké vykrádání, spíše o relevantnost. Nik je bezesporu jedním z nejvýraznějších zástupců současného proudu rapu, kteří ho dnes mají moc prosadit jako plnohodnotný konkurenční žánr. Jasně, nenajdete tady hluboké poslání na každém rohu, ale spíše upřímnou zpověď jednoho mladého rappera, který se rád baví a snaží se něco dokázat. A v tom mu fandíme.