Hutná kapitola Ultra! Ultra! aneb ohlédnutí za tím, co ve světě Vladimira 518 znamená udělat desku


,,Vrchol pro mě je, že máš tu disciplínu totálně pod kontrolou,” říká Vladimir 518 ve vydařeném rozhovoru s Adelem pro Refresher, čímž vystihuje to, co by se mělo skrývat pod spojením Ultra! Ultra!. Třetí studiová deska Vladimira 518 je završením sólové trilogie, v níž se zrcadlí dotažení maximalistického plánu, jenž je na naší scéně zcela ojedinělým.

Nejsem hudební kritik, a proto se neodvažuji hodnotit album po hudební stránce, od toho jsou jiní, zkušenější. Z laického pohledu na mě však působí jako nejpropracovanější ze všech tří desek, které Vladimir 518 pod svým sólo jménem vydal. Především je to deska, která má názor a dost striktně ho prosazuje. Někdy je to až moc. Až má člověk pocit, že do něj Vladimir hustí svůj pohled na svět, aniž by mu nechal jakýkoliv prostor pro vlastní interpretaci.

  • Psaní desky

Vladimir odjel na dva měsíce na Zanzibar, aby tam napsal knihu a dodělal album po textové stránce. Obě předchozí sólovky napsal taky u moře, a to naprosto cíleně: ,,Vyhovuje mi fakt, že je přede mnou nekonečno. Nekonfrontuju se s ničím jiným než s horizontem a s muzikou, kterou mám ve sluchátkách.” Těměř celý rok před tím však pracoval na konceptu alba, takže tracky už byly rozmyšlené, beaty vybrány a hosti domluveni. Daleko od pražského chaosu tak jen zbrušoval svá slova do slok a ujížděl si na vlně posledních klidných večerů. Po dvou měsících se vrátil do Prahy desku nahrát, dodělat a spustit kolotoč šíleností kolem ní.

  • Jak vybrat první singl?

Pro větišnu muzikantů zásadní otázka, jejíž odpověď hledají většinou v nejchytlavějším “radiovém” tracku z alba. To se rozhodně nedá říct o “homo love songu” s Orionem, který produkčně obstaral Mike Trafik. Nabízela se celá řada razantnějších možností, který by mohly prorazit do éteru – větší kontroverzi by například určitě spustil track s Logicem. Ortodoxní výpověď podaná skrz vzájemnou zpověď dvou otců českého rapu převládla nad diktátem posluchačského úspěchu. Vladimir 518 vybíral symbolicky a zcela svobodně.

  • Promo

Své absoultní rozpětí a drzé rozkročení mezi špinavou alternativou a nablýskanym mainstreamem si 518 vychutnal při promování desky. Zatímco zeď u Bubenské zdobí hasičákem napsaný nápis “Ultra Ultra!”, na citylightech po Praze se plakát k desce střídá s reklamou na šampon. Focení s renomovaným Lousy Auberem předcházelo vytetování Ultra! Ultra! na obě paže a do toho všeho proběhla laserová guerilla, která posloužila i jako foto session pro digitální promo. Naprosto kuriózní mix vytvářející barevnou pop-kulturní událost, do níž se ještě zakleslo Vladimirovo spojení se značkou Red Bull a jeho limitovanou plechovkou.

  • Zmatení vizuálem

Dvojice grafiků Parallel Practice sídlí v ateliéru na Letné a moc o sobě nikde nemluví. Oni vytvořili Vladimirovi virtuální klon, jenž se stal “ksichtem” celého projektu. Nechali Vladimira nasnímat desítkami fotoaparátů, díky čemuž vznikl 3D model jeho hlavy. S tímto materiálem si už pak mohli dělat úplně co chtěli. A hned první ukázka fungovala skvěle – při releasu singlu Krev neni voda se dlouho nemluvilo o ničem jiném. Vizuál posloužil i jako booklet pro desku a cover alba lze vyměnit hned devětkrát.

  • Nechat poslechnout pár novinářům

Několik dní před oficiálním releasem uspořádal Vladimir ve studiu StarWorks komorní listening session pro novináře. V našich rapových končinách tohle není vůbec obvyklý jev a pro většinu to byla ojedinělá zkušenost. Společnost v čele s uznávaným kritikem Pavlem Turkem nebo zpěvákem a novinářem Kubou Kaifoszem zažila poslech alba i s důkladným prologem od Vladimira. Hodinu byli všichni zabořeni do svých sedaček a naslouchali novému kánonu pražské školy.

  • Křty jako vrchol

Křest alba je poslední obřad před tím, než začne dílo žít svým vlastním životem. Vladimir 518 připravil křty hned tři. Ten první proběhl v pražské Roxy a nesl se v duchu propracovanosti celé vlny Ultra! Ultra!. Těsně před startem byli návštěvníci svědky toho, jak si nechává Vladimir tetovat nápis Idiot na levou ruku a pak už následovala striktní show, vizuálně podpořená 3D projekcemi, které se proplétaly s živými postavami na pódiu. Nad stagí dominoval interaktivní modul ve tvaru trojúhelníku, který jako robotický deus-ex-machina určoval tempo světel i atmosféru v klubu.

  • Disciplína pod kontrolou

Pokud to shrneme, tak v rámci vydání jedné desky skládáme příběh z důkladně promyšlených kroků. Názorové album, které nejde na ruku posluchačům, drzé i monstrózní promo, technicky komplikované audiovizuální křty, originální přístup k bookletu spojenému s vizuálem desky a v neposlední řadě chystaný vinyl, který to celé uzavře ve jménu vášně pro hudbu i jako dík celému BiggBoss týmu, bez kterého by tohle všechno nešlo dát dohromady.

Pokud tohle opravdu bude poslední sólovka Vladimira 518, tak dokázal, že je schopný svojí věci zasvětit všechno a tuhle discliplínu s láskou a přehledem ovládá.

text: Josef Švejda, foto: Lukáš Wagneter, Adamko






architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě


Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli