Star Wars VIII jsou vizuálně skvělé, mnoho věcí je však příliš špatně

Nejnovější díl legendární ságy Star Wars dorazil do kin. Spolu s ním pochopitelně i řada natěšených fanoušků, kteří po více než dvou a půl hodinách vyšli ze sálu s velice rozdílnými náladami. Někteří byli nadšení, některým šel z tváře vyčíst neutrální výraz, ale našli se i tací, jenž byli z historicky nejdelší epizody Hvězdných válek zklamaní nebo dokonce hrubě nespokojení. Co se na filmu tak moc nepovedlo?

Jednoduše řečeno, je to opravdu mnoho. První díl nové trilogie nám představil širokou škálu nových postav a vynecháme-li diskuze o tom, jestli tvůrci The Force Awakens vzali nový příběh za správný konec, je třeba si přiznat, že nám jako první chod trojdílného dobrodružství naservírovali film, kterému rozhodně nechyběl jeden ze zásadních faktorů pilotní epizody, dále se rozvíjející trilogie. Potenciál. Dlouhé roky očekávaný hit zimy 2015 totiž přinesl spoustu nového – spoustu postav, myšlenek a příběhů. Většina z toho, co jsem jmenoval, však zůstala zahalená tajemstvím, i proto jsem netrpělivě očekával odpovědi na otázky. Tak třeba, kdo jsou rodiče Rey, nebo kdo je Snoke a kde se vzal?

Následující část obsahuje spoilery

Právě Snoke je příkladem toho zmiňovaného potenciálu, který ovšem zůstal naprosto nevyužit. Dva roky se Youtube plnil konspiračními teoriemi o tom, kdo je vůdce Prvního řádu. Ve vzduchu visely všemožné domněnky, avšak asi nejvíce se skloňovalo jméno Palpatin. Ovšem pak přišel Kylo Ren, který tohoto obávaného diktátora zabil tím nejsměšnějším způsobem, jenž by na poražení tak mocného uchvatitele, jakým byl Snoke prezentován, rozhodně stačit neměl. Tvůrci tímto krokem ukončili veškeré debaty. Supreme leader se zjevil jako někdo a jako někdo také odešel. Nic však není nemožné a tak stále nezbývá než doufat, že Snoke se ještě nějakým způsobem vrátí a my se o něm dozvíme více v dalším díle. Přeci jenom samotný pohled na něj nám prozrazuje, že už v minulosti mohl být několikrát rozčtvrcen a opět složen…

Stejně je to i s rodiči Rey. Spousta otázek, spousta konspiračních teorií a odpověď zní suše jako lupínky bez mléka. “Tví rodiče nebyli nikdo”, řekl Kylo Ren mladé hrdince když přišla řeč na to, kdo ji přivedl na svět. Ovšem stejně tak, jako v případě popsaném o odstavec výše, je možné, že slepé uličky, do kterých nás tyto otázky zavedly, se teprve osvětlí s další epizodou, která je plánovaná na rok 2019. Avšak i kdyby to tak nakonec vážně dopadlo, bylo by opravdu nutné svým způsobem obětovat osmou epizodu na úkor velkoleposti té následující?

Zklamání dále přinesla i nablýskaná Phasma, na kterou jsme se těšili nejen kvůli Gwendoline Christie, ale také už díky ukázce z traileru, kde jsme ji viděli se svým kopím ve vypjatém souboji s Finnem. Naneštěstí, záběry Phasmy z traileru jsou nakonec skoro všechny, ve kterých účinkuje i ve snímku samotném, což je zkrátka špatně. Opět se jedná o skvělý případ toho, jak nové Hvězdné války mrhají potenciálem svých charakterů.

Star Wars jsou Amerika a Amerika je klišé. Není však na škodu, že právě nejočekávanější film roku se nese ve znamení pachuti jedné z nejohranějších scén v historii kinematografie? Ano, řeč je o situaci, kdy se Finn rozhodne na solné planetě vletět do hlavně ničivé zbraně, prezentované jako zmenšenina Hvězdy smrti, která by jednou provždy skoncovala s rebely. V tom však přiletí Rose, která svým strojem vychýlí Finna z kurzu a způsobí kolizi, při které se vážně zraní. Ještě před tím, než upadne do kómatu však vyzná mladému hrdinovi lásku. Achjo. S velkou pravděpodobností šlo o to zapojit Finna trochu více do děje, jelikož jeho úloha, původně hlavního hrdiny nové trilogie v osmé epizodě, lehce pokulhávala.

Podobných situací, které jednoduše sráží novým Hvězdným válkám status vrcholného filmu současnosti je ale bohužel celá řada. Není pravidlem, že dobrý snímek musí být zaručeně odprostěn od takových ohraných motivů, ovšem když je toho příliš, celkový dojem z dvou a půl hodinové podívané může být pro náročnějšího diváka hodně pokřivený. Stejně tak ničemu nepomohly ani nesrovnalosti v přesouvání se postav a jejich zjevování se na nejrůznějších místech bez jakékoliv spojitosti. Například Rey, o které se po dramatickém souboji s Kylo Renem doslechneme, že ukradla Snokeův únikový modul, se o několik minut později zničehonic objeví na sedadle Millennium Falconu. Jak?

Mimochodem, kde je zbytek rytířů z Renu? Kromě jednoho záběru z The Force Awakens jsme je v akci opět neviděli. Potenciál.

Na druhou stranu, The Last Jedi měl i svá pozitiva, která celkový dojem z filmu posouvají naopak o něco výš. Tím nejzásadnějším faktorem, jenž očekávaný snímek vyzdvihl, byla jednoznačně jeho vizuální stránka. Nejde ani tak o skvělé efekty, na které jsme v roce 2017 už tak trochu zvyklí, ale přidanou hodnotou je především výprava v čele s planetou Crait. Ochutnávku této pastvy pro oči ve všech ohledech jsme dostali na talíři už v traileru, na němž upoutala především scéna vznášedel/stíhaček brousících bíločervený povrch planety, která spolu se svými původními obyvateli, psovitými šelmami, pokrytými naleštěnými krystaly, vytvořila jedno z nejkrásnějších míst, jaké jsme ve všech dosavadní dílech hvězdné ságy poznali.

Za zmínku stojí i redesign kostýmů řadových příslušníků Prvního řádu a temné strany obecně. Ať už šlo o stormtroopery, posádky bitevních křižníků a především elitní stráže Snokea, jejichž červená zbroj v kombinaci s okolním prostředím byla přesně to, co si přeje oko dnešního diváka ve vrcholném díle science fiction vidět. Diskutabilním po vizuální stránce pak zůstává akorát mistr Yoda, jehož vzhled z nějakého důvodu připomínal spíše než legendárního rytíře Jedi, několik dekád zastaralou loutku. Pravděpodobně šlo o snahu vyvolat ve fanoušcích nostalgický pocit z dílu Impérium vrací úder, kde Yoda trénuje v té době ještě nezkušeného Lukea v soustavě Dagobah. Ovšem, to je pouze maličkost.

A povedl se i konec filmu. Ačkoliv jsme se nedočkali žádného cliffhangeru, záběr na malého chlapce používajícího sílu na přitáhnutí koštěte je rozhodně jedna z věcí, která v nás následující dva roky bude způsobovat nutkání o tomto na první pohled nevinném projevu všudypřítomnosti síly občas přemýšlet.

Na závěr, všechno bude záležet pouze na tom, jak se povede devátý díl ságy, který bude mít opět na starosti režisér toho předchozího, J.J. Abrams. Dění v deváté epizodě totiž může zpětně značným způsobem ovlivnit náš názor na Posledního z Jediů a jeho současně ne úplně vyvedené dějové linky, které ve spoustě z nás zanechaly značnou dávku skepse ohledně celé nové trilogie. Snad budeme na konci roku 2019 šťastnější. Mnohem šťastnější.