Příběh české značky: Zahrada na stěnu. Tuctové pěstování květin v truhlíkách je pasé

Tuctové pěstování květin v květináčích nebo truhlíkách na balkóně je pasé. Nový trend nastolil Aleš MartinouGardners.cz, kteří v Čechách rozšířili vertikální zahrady na stěnu, kterými zdobí interiéry velkých firem i běžných domácností. A to není zdaleka všechno.

Jak značka vznikla?

Pod společností Gardners.cz se skrývá značka Zahrada na stěnu, která se specializuje na netradiční pěstování květin. Jak její příběh začal? „Aleš vystudoval zahradní architekturu a když se po škole rozhodoval, v čem bude podnikat, hledal něco, co by ho bavilo, zároveň na našem trhu ještě nebylo a aby se to dalo dělat i přes zimu, což u zahradničiny moc nejde. Společně jsme vyrobili živý obraz na stěnu, který jsme udělali na koleni v obýváku. Stloukli jsme ho ze všech možných věcí a přemýšleli, jak dál. Aleš pak objevil v Itálii dvě firmy, které vyrábí magnetické květináče a obrazy z živých rostlin, které jsme pak oslovili. Když jsme se vraceli z hor, zajeli jsme se do firem podívat. Jedna sídlila v Miláně a druhá ve Veroně. S majiteli jsme si padli do oka a rovnou se s nimi domluvili na zastoupení v České republice,“ popisuje začátky Martina.

„Věděli jsme, že chceme pěstovat nějak jinak, než v truhlíkách a květináčích. Obraz, který jsme vytvořili, byl prvním produktem a pak jsme začali prodávat věci těch dvou italských značek. Bylo super, že už jsme přesně věděli, co chceme,“ pokračuje.

Sen se splnil do roka a do dne

Podnikání se tedy rozjelo. S budováním nové značky bylo nutné založit také vlastní e-shop. „Zakládala jsem ho v době, kdy jsem měla ještě vlastní firmu, a to v úplně jiném oboru. Dělali jsme elektrické komponenty do dopravních prostředků, například do pražských tramvají. Pánský obor, hodně náročný. Vždycky jsem chtěla dělat do hloubky něco, co mě baví a čemu rozumím. A tam bych nikdy nemohla. Sice jsem tomu mohla dát hodně, ale ne jako vystudovaný technik. A pak už jsem byla z té šíře informací vyčerpaná a rozhodla jsem se, že se budu věnovat rostlinám naplno,“ říká Martina.

Z firmy odešla a rok strávila na home office. Jejím velkým snem bylo otevřít si vlastní prodejnu. Do roka a do dne se tak stalo. První obchod otevřeli s Alešem v říjnu roku 2015. „Hned po novém roce nastoupila kamarádka a začala mi pomáhat, protože už nebylo v mých silách všechno zvládat. A v takovém tempu fungujeme dodnes. Pořád se rozšiřujeme a každý rok je práce dvakrát tolik, co v předešlém. Zaměřujeme se na český a slovenský trh a v dlouhodobější vizi je rozšíření na další sousední země. Zatím jsme ale tak přetíženi, že to ještě není na pořadu dne,“ vysvětluje Martina.

Začínali s obrazy z živých rostlin a s magnetickými květináči a vertikálními zahradami a poté se jejich portfolio rozšiřovalo. „Začali jsme prodávat i samotné rostliny, které lidem posíláme. Původně jsme nechápali, proč od nás rostliny chtějí, ale v některých menších městech lidé nemají možnost konkrétní květiny sehnat. Postupně jsme přidali také kokedamy, skleněná aerária a prodáváme i knihy s tematikou rostlin. Spolupracujeme také s firmou Plastia, která vyrábí vermikompostéry a pomáháme lidem vysvětlovat, k čemu jsou a jak se o ně starat,“ říká Martina.

A co že to tedy vermikompostér je? „Je to nádoba, která slouží ke kompostování zbytků potravin z domácnosti, o které se postarají žížaly,“ vysvětluje Martina.

Veletrhy

„Protože jsme vertikálnímu pěstování sami hodně propadli, zaplatili jsme si první výstavu a šli jsme lidem ukazovat, jak to funguje. Lidé si tehdy vůbec nedokázali představit, jak funguje třeba takový magnetický květináč, takže jsme jim to trpělivě ukazovali a vysvětlovali. Jezdili jsme s našimi produkty všude, kde se dalo, a pomáhali nám hodně naši přátelé, protože na reklamu už nám nezbývalo,“ říká Martina.

Za pár dní můžete Martinu vidět na festivalu Mini, kde chystá pro děti speciální workshop, kde si budou moci samy osadit nějaké terárium. Kromě festivalu připravují workshopy také o víkendech u nich v prodejně Zahrada na stěnu. „Workshopy děláme už přes rok a nově spouštíme workshop zaměřený na pokojové rostliny, aby si lidé dokázali vybrat vhodnou květinu do svého bytu či domu nebo se ji naučili správně přesadit a starat se o ni,“ doplňuje Martina.

Trend interiérových designérů se mění

„Chodíme přednášet na průmyslovku, kde žákům vyšších ročníků vysvětlujeme princip vertikálního pěstování a také to, že rostliny patří k lidem i k interiérům. Jezdíme přednášet také designérům. Snažíme se lidem vysvětlit, aby si uvědomili, jak je důležité, aby žili v souladu s přírodou,“ říká Martina.

Na Martinu s Alešem se obrací také různí architekti, kteří chtějí poradit s výběrem květin do konkrétních prostorů. „Jsme rádi, že už nenechávají výběr rostlin jako doplněk interiéru na samotném klientovi, ale o rostlinách přemýšlí jako o součásti interiéru. My jim pak pomůžeme vybrat vhodné květiny, kterým se tam bude dařit a budou se tam hodit,“ doplňuje Martina.

Nejzajímavější projekty a produkty

Ať už dělají Martina s Alešem jakýkoli projekt, vždy ho dělají s nadšením a láskou. Jaké jsou jejich nejzajímavější realizace? „Nedávno jsme dodávali rostliny do zavěšených truhlíků a další atypickou zeleň do kanceláři společnosti Heureka na Rohanském nábřeží. Staráme se o vertikální zahradu na pražském letišti. Na letišti jsme v okolí včelína vysadili nově keře a trvalky, na které si mohou včely létat a sbírat pyl. Do interiérů také instalujeme stabilizované mechy, které jsou jedním z našich nejnovějších produktů. Jsou napuštěné přírodní látkou a vydrží zhruba pět až deset let,“ uzavírá Martina.

Pokud byste chtěli svůj interiér ozvláštnit prvkem, který jako by vypadl přímo z filmového plátna sci-fi filmu, můžete si domů pořídit tzv. levitující květináče, které jsou poháněné elektromagnetickým polem, jehož účinky mají pozitivní vliv na vývoj rostliny.

architektura auta bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba komiksy kosmetika lifestyle MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě