Banger Reviews: Maniak a jeho Ach Ano II aneb nová naděje české scény?

Zjev Maniaka je na české scéně úkazem poměrně ojedinělým. Nebudu se tvářit, že jsem jeho postavu zaregistroval až při vydání debutového EP, ale ať už se nám to líbí, nebo ne, přece jen právě tento projekt znamená zásadní milník v jeho právě startující kariéře. Žijeme v požehnané době. Na největším pražském rapovém labelu je upsán brněnský umělec, který má ještě k tomu velmi atypický projev. Takový, jaký by snad ještě před pár lety rozdýchal jen málokterý kritik. A právě mu vychází další mixtape.

Maniak se ale kritiky nebojí a dělá si co chce. Ruku na srdce, vyrůstali jsme přeci jen v době, kdy dát si do jména “many” nevěstilo u potenciálních haterů nic dobrého; a bylo už celkem jedno, jak jste to napsali. Ale tolik jen menší odbočka na úvod. Ach Ano II leze ven a my se tomuto projektu nyní můžeme podrobně podívat na zoubek. Už tak trochu v tradičním duchu začneme přímo u bookletu. Ten si nevzal na starost nikdo jiný, než sám pražský makak Vladimir 518. Svým stylingem nás (určitě ne náhodou) vrací k cenami ověnčené desce Gorila vs. Architekt a Maniak si hned na začátek nemůže přát lepší vizitku. Dobrý dojem je posílen hned při poslechu pilotní skladby. Mladý rapper stále nemá nic, ale cejtí, že jde vše. Průvodní myšlenka je prozrazena hned v refrénu a spolu s pečlivě nasekanými bars mě uvádí v nezastavitelnou touhu poslouchat dál. Podmanivá produkce značky Underchiever je na tomto plnohodnotném “intru” opravdovou pověstnou třešničkou.

Ale není třeba se dívat na track za trackem. Co se týče produkcí, největší stopu zde zanechal talentovaný Vibe Chief, jehož tvorbu dnes zná snad již celá republika a to rozhodně ne pouze díky geniálnímu kousku Maniak vs. Gey, který na tracklistu alba najdeme pod číslem 3. Netřeba pitvat o jak originální, či neoriginální koncept se jedná, zkrátka a dobře funguje, a odzbrojující Maniakova vtipnost a bodrost jsou vlastnostmi, které nás provází poslechem celé desky. Čich na beaty se rusko-českému rapperovi z Brna nedá upřít všeobecně. Moc dobře si je vědom toho, že právě na live shows je jeho charisma nejsilnější a zatraceně přesně pozná, co bude na publikum fungovat.

Každej je syn svojí práce…

Hate stále neřeší, výkřiky několika osamělých jedinců v crowdu stejně neuslyší přes jeho hook. Výběr hostů překvapí málokoho – nechybí zde label-mates 518, Orion a James Cole, příjemným překvapením je pak White Russian Igor a tatranský král Zverina. Sečteno, podrtženo, Maniak ještě není na vrcholu české scény, ale má k němu velmi slušně nakročeno, a pokud bychom měli procenty vyjádřit jeho posun od mixtapu Ach Ano I, nebojím se sáhnout po číslici 100, protože za tak krátkou dobu vyzrál více než jiní za mnohem déle.

• 8/10

manika-wke